Het Leidse digitaal agentschap Swis en het Belgische marketingtech bedrijf Dropsolid lanceren samen hun digital experience platform (dxp) op de Nederlandse markt. Het platform bevat tools voor de personalisatie van marketing tools en content management binnen een platform en wordt aangedreven door openbrontechnologie van Drupal, Mautic en Unomi.
Een digital experience platform wordt het beste omschreven als ‘de volgende stap in het online klantcontact’. Het stelt bedrijven in staat om op een relevantere manier verbinding te maken met hun gebruikers, door bijvoorbeeld het gedrag van websitebezoekers te volgen en automatisch (anonieme) klantprofielen aan te maken. Zo moet het mogelijk worden om in realtime, op het juiste moment, de juiste content te laten zien wat een betere klantenervaring moet meebrengen.
Het platform gebruikt verschillende modules om data te verzamelen. Zo is onder andere de marketing automation tool Mautic gekoppeld en gebruikt het Unomi-dataplatform. De ai-engine detecteert uit de verzamelde data gedragspatronen en kan bezoekers in realtime onderbrengen in zelf gedetecteerde segmenten. Deze segmenten worden vervolgens ingezet voor personalisatie. Alle gepersonaliseerde content wordt ook beheerd vanaf eenzelfde plaats.
Het platform zorgt voor een kortere time-to-market door het automatiseren van taken, beloven de makers, en maakt het gemakkelijk om vanaf een plaats meerdere websites te beheren. Het wordt ook eenvoudiger om nieuwe websites op te starten en wordt het onderhoud, de beveiliging en optimalisatie worden geautomatiseerd. Ook integratie met externe tools of bestaande it-infrastructuur is mogelijk via de beschikbare api’s.