Voor wie er nog mocht aan twijfelen: de coronapandemie heeft het online-shoppen definitief op de radar gezet bij de Belg. De recentste enquêtecijfers van Safeshop.be bewijzen dat: bijna de helft van de ondervraagde Belgen kocht meer online dan in 2019.
Voor het vijfde jaar op rij stelt Safeshops.be zijn studie voor naar het online koopgedrag van de Belgische consument. De impact van de coronacrisis is duidelijk terug te vinden in de resultaten. Bijna de helft (48 procent) van de deelnemers kocht meer online dan in 2019. Een derde van de online-shoppers (in 2020: 20 procent) plaatste wekelijks of dagelijks – sommigen zelfs meerdere keren per dag – een bestelling. De verwachting is dat – zelfs na Covid – deze stijgende trend aanhoudt. Bijna zeven op de tien verwachten dat ze volgend jaar evenveel zullen kopen. Een kwart zegt dat ze in de toekomst nog meer online zullen kopen.
Het rapport peilt ook de zorgen van online-shoppers. Opvallend hierbij is dat consumenten voor het eerst de bescherming van hun data als belangrijkste element opgeven. Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat privacy hun grootste bezorgdheid is. Zij ervaren dit als belangrijker dan het ontvangen van een niet beschadigd pakket of een kwalitatief product.
Een vierde van de respondenten blijkt ook bereid te zijn om meer te betalen voor duurzame producten. Een derde van hen wil dat niet en 42 procent geeft aan dat ze daar geen mening over hebben. Opvallend is dat de 50+-generatie eerder weigerachtig staat tegen het meer betalen voor duurzame producten. Nog geen een op de tien van hen toont daar een bereidheid toe. Dit in tegenstelling tot een derde van de jongere generaties (18-30- & 31-50-jarigen) die wel bereid zijn om extra te betalen voor duurzame producten.