De cloud breidt zich uit – en biedt consumenten toegang tot digitale diensten waar en wanneer zij maar willen, zonder dat zij zich zorgen te hoeven maken over wat er achter de schermen gebeurt. Hoe ziet cloudificatie er uit als je werkt bij een operator en verantwoordelijk bent voor wat er achter de schermen gebeurt?
Het is te verwachten dat inzicht in de krachtige en innovatieve cloudconcepten die zijn ontwikkeld door prominente hyperscalers zoals Google, Microsoft en Amazon een veel belangrijkere rol gaan spelen. Datacenter-architecturen gaan daarbij uitgroeien tot blauwdrukken voor een steeds groter deel van de it-architectuur. Wat houdt het groeiende gebruik van clouddatacenters in voor de operationele teams? Waar moet rekening mee worden gehouden in de cloudificatie-transitie? Dit zijn enkele van de vragen die moeten worden beantwoord.
De datacenters van operators in een notendop
Datacenters vervullen al jarenlang een sleutelrol voor zowel de interne bedrijfsprocessen van operators als hun klantgerichte activiteiten. Tegenwoordig wordt een steeds groter deel van het netwerk gevirtualiseerd, van de core tot de edge van het netwerk en tot het radio access network (ran). Het netwerk wordt steeds vaker ingericht op basis van software die op standaard-serverhardware draait. Dit maakt het mogelijk om de concepten voor clouddatacenters op een toenemend aantal diensten toe te passen. Operators maken veelal gebruik van drie typen datacenters:
- Datacenters die de eigen it-omgevingen ondersteunen
Operators moeten ondersteuning bieden aan eigen bedrijfsapplicaties zoals Salesforce en Microsoft 365 en aan applicaties die direct verband houden met abonnees, zoals de operational support systems (oss) en business support systemen (bss). De realiteit van vandaag is dat niet alle applicaties – om uiteenlopende redenen – in de publieke cloud (zullen) draaien. Dat betekent dat de infrastructuur van het datacenter dat ondersteuning biedt voor deze applicaties een sleutelrol blijft spelen.
- Datacenters die managed services ondersteunen
Operators gebruiken dit type datacenter voor het aanbieden van managed services, meestal aan zakelijke klanten. Voorbeelden zijn beheerde oplossingen voor internetbeveiliging, software-defined wide-area networking (sd-wan), secure access service edge (sase) enzovoort.
- Datacenters die telco clouds/edge clouds ondersteunen
Hier vinden de belangrijkste veranderingen plaats. Operators zetten telco cloud-architecturen in ter ondersteuning van hun bedrijfskritische telecommunicatie-workloads. Binnen core-netwerken vertaalt dit zich onder meer in de virtualisatie en cloudificatie van functies zoals evolved packet core (epc) en ip-multimedia-subsystem (ims). Aan de netwerk edge cloudificeren operators hun ran-omgevingen voor de implementatie van open-ran-concepten en nieuwe zakelijke diensten die gebruikmaken van edge computing.
Unieke eisen
Genoemde datacenters hosten sterk uiteenlopende workloads die elk met unieke eisen gepaard gaan. Dit vraagt om het gebruik van een verscheidenheid aan datacentertopologieën en stelt de operator voor flinke operationele uitdagingen. Gelukkig kunnen veel automatiserings- en beheersystemen voor datacenternetwerken in combinatie gebruikt worden met software defined networking & automatisering tools. Dit biedt de operationele consistentie en flexibiliteit waar operators naar streven om te kunnen anticiperen op de vraag vanuit de markt (zowel in volume als in kwaliteit). Door traditionele trage en veelal inefficiënte operationele processen in te ruilen voor moderne geautomatiseerde cloudbenaderingen, kan het voorbeeld van hyperscalers worden gevolgd.
Aandachtspunten
Als het netwerk wordt omgevormd tot een pool van flexibele cloudbronnen zal de operator in staat worden gesteld om nieuwe netwerkdiensten veel sneller uit te rollen, met verbeterde prestaties voor de klanten en tegen lagere kosten. Als echter een groter deel van het ’traditionele telecommunicatienetwerk’ als een gevirtualiseerde omgeving in een datacenter wordt beheerd, dan houdt dat niet automatisch in dat deze voordelen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Het is daarom belangrijk om uit te gaan van de volgende principes:
- Maak ‘experience first’ een basisprincipe
De cloud biedt de mogelijkheid om op een eenvoudige wijze capaciteit beschikbaar te stellen. In het geval van telco clouds en edge clouds is echter de ervaring die wordt geboden aan eindgebruikers én aan de operationele datacenterteams misschien wel belangrijker dan de capaciteit. Naast de inzet van infrastructure-as-code-tools om de planning, het ontwerp en de configuratie van datacenters eenvoudiger en sneller te laten verlopen, is het cruciaal om de bestaande operationele processen te vereenvoudigen en vergaand te automatiseren. De focus van de ontwerpbeslissingen moet liggen op het waarborgen van een consistent en betrouwbaar beheer van de infrastructuur door de operationele teams en moet leiden tot een uitmuntende gebruikerservaring.
- Intent-based automatisering is van cruciaal belang
De netwerken van operators worden steeds complexer en de nieuwe 5G- en edge computing-diensten zorgen ervoor dat die complexiteit exponentieel toeneemt. De enige manier om die de baas te blijven is door gebruik te maken van automatisering. Het gaat dan niet om het versnellen van verouderde handmatige processen, maar om het volledig vervangen en opnieuw inrichten van de processen. Om meer te werk te kunnen gaan als een hyperscaler en de toenemende complexiteit van beheer aan te kunnen, moet de operator de beschikking hebben over intent-based automatiseringstools. Deze tools maken gebruik van AI-engines en machine learning om grote hoeveelheden real-time informatie over het netwerk te verzamelen en te verwerken tot “actionable”-inzichten. De focus van de operationele teams moet verschuiven van het uitvoeren van operationale taken naar het efficiënt kunnen nemen van beslissingen.
- Ken prioriteit toe aan operationele consistentie
Een van de grootste voordelen van 5G is dat deze technologie gebruik maakt van open standaarden en api’s. Hierdoor kan de operator met meerdere technologie leveranciers werken (mits het gebruik van deze open standaarden en api’s adquaat wordt gehandhaaft). Het (kunnen) werken met meerdere technologie leveranciers in eenzelfde omgeving kan voordelen bieden ten aanzien van bijvoorbeeld innovatie, kosten en beschikbaarheid maar kan ook resulteren in ongekende operationele complexiteit. Zorg er daarom voor dat overal dezelfde consistente beheerprocessen worden toegepast, ongeacht de leverancier. De tools voor datacenterautomatisering die gebruikt worden, moeten in staat zijn om infrastructuurcomponenten van elke leverancier en zelfs witte-labelproducten eenvoudig te ondersteunen. Operationele consistentie is één van de pijlers van de strategie van hyperscalers en vormt de sleutel tot hun succes. Consistentie zorgt voor betrouwbaarheid en betrouwbaarheid zorgt voor snelheid.
Intent-driven
De omgevingen van operators zijn bijzonder groot en divers. Ze zullen er dan ook nooit exact als homogene hyperscale-clouds uitzien. Gelukkig zijn er tegenwoordig intent-driven automatiseringsoplossingen met een open karakter op de markt verkrijgbaar die speciaal voor operators zijn ontwikkeld. Deze oplossingen bieden de mogelijkheid om de innovatieve beheerconcepten van hyperscalers toe te passen en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de unieke eisen van datacenternetwerken. Zolang tijdens het inrichten van geavanceerde datacenters de focus blijft op wat er werkelijk toe doet en de wijze waarop dit gebeurd vergaand wordt geautomatiseerd, is de cloudrevolutie binnen iedere organisatie mogelijk.