Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Microsoft meest geïmiteerde merk voor phishing

11 januari 2024 - 11:35ActueelInnovatie & TransformatieAmazonAppleCheck PointDHLFacebookGoogleLinkedInMicrosoftPoint SoftwareWells Fargo
William Visterin

Microsoft keert terug naar de eerste plaats als het meest geïmiteerde merk in phishingaanvallen. De technologiesector domineert in dat kader de top tien met Amazon op twee en Google op drie. Maar de voorsprong voor Microsoft is opmerkelijk. Dit blijkt allemaal uit het meest recente Brand Phishing Report van Check Point Research.

Het rapport van de securityspecialist belicht de merken die in oktober, november en december vorig jaar het vaakst werden geïmiteerd door cybercriminelen in hun pogingen persoonlijke informatie of betalingsgegevens van slachtoffers te stelen. En hierbij staat Microsoft op de eerste plaats als het meest geïmiteerde merk, goed voor een derde van alle phishingpogingen. De meeste geïmiteerde merken bevonden zich in de technologiesector, met Amazon op de tweede plaats (9%) en Google op de derde plaats (8%). Met Apple op vier is de techsector goed vertegenwoordigd.

Sociale netwerken en banken waren de andere twee meest geviseerde sectoren. ‘Er zijn met name veel kwaadwillige mails die circuleren over het verifiëren van mailadressen of cloudopslag die bijna vol is. Als je dergelijke mails krijgt, is het belangrijk om altijd de links in de mail en het mailadres na te kijken alvorens op een link te klikken’, waarschuwt Lieven Van Rentergem, security engineer expert bij Check Point Software.

Hoger volume

Na het wijdverbreide gebruik van ai kunnen we dit jaar, volgens Van Rentergem, alvast een hoger volume aan phishingcampagnes verwachten die nog minder te onderscheiden zijn van echte bedrijfscommunicatie. ‘Eindgebruikers moeten extra waakzaam zijn wanneer ze e-mails ontvangen die zogenaamd van dergelijke gerenommeerd merken afkomstig zijn’, vult hij aan. ‘Al geldt dit niet enkel voor bekende merken maar ook voor communicatie verstuurd door vertrouwde partners of bedrijven die even goed geïmiteerd kunnen worden door cybercriminelen.’

Top phishing merken in Q4 2023

1. Microsoft (33%)
2. Amazon (9%)
3. Google (8%)
4. Apple (4%)
5. Wells Fargo (3%)
6. LinkedIn (3%)
7. Home Depot (3%)
8. Facebook (3%)
9. Netflix (2%)
10. DHL (2%)

Meer over

CybercrimeKunstmatige intelligentieNetwerkenPhishingSocial media

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

troffee
ActueelCarrière

Deze personen en projecten maken (grote) kans op een Computable Award

award
ActueelInnovatie & Transformatie

Dit is de shortlist voor Cybersec Awards

AchtergrondCloud & Infrastructuur

Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

Kwantum
ActueelCloud & Infrastructuur

Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

ActueelInnovatie & Transformatie

Airbus werkt met 3d-platform en digital twins Dassault Systèmes

IBM
ActueelInnovatie & Transformatie

IBM investeert miljarden in VS

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs