COLUMN – Veel situaties die de voorbije weken opduiken in functie van de verkiezingen, ben ik eerder tegengekomen, maar dan bij it-bedrijven. Want die twee hebben meer gemeen dan je zou denken.
- De beloftes en de timing
Ik begin met de klassieker. In verkiezingstijd beloven politici hemel op aarde. Van belastingverlagingen tot tegelijk meer geld naar zorg, pensioenen, justitie of onderwijs. Je kan het zo gek niet bedenken. Alles kan en election day is hun deadline. It-bedrijven daarentegen hebben ook de neiging om naar een moment toe te groeien. En mogelijk tegen dan ook wat meer te beloven. Hun verkiezingsdag is de dag dat het huidige kwartaal afloopt.
- De ceo en de voorzitter
De enige persoon die echt voluit kan spreken in een bedrijf is de ceo. Bij interviews is dat profiel altijd het meest aangewezen. De andere collega’s zullen zich wat inhouden. Iemand moet de baas zijn. Ik schoof ooit aan bij Larry Ellison van Oracle en die zei wat (en beledigde wie) hij wilde. Zijn medewerkers hielden zich in.
Bij politieke partijen is de ceo de partijvoorzitter. Wil je de standpunten weten, dan moet je bij de voorzitter zijn.
Zo’n leider moet dan populair zijn. Vaak wordt dan de ‘dicht-bij-het-volk’-aanpak gehanteerd. Ik herinner me een gebruikersconferentie van softwarebedrijf Sage, waarbij de ceo op het podium letterlijk vertelde dat hij door zijn afkomst zijn klanten goed kon begrijpen. Zijn vader was kruidenier en hij werkte mee in de winkel, en we kregen dat zowaar ook op foto te zien. Ik moest er aan denken toen Melissa Depraetere, partijvoorzitter van Vooruit, op tv vertelde dat ze uit een ‘gewoon’ gezin kwam. Wat is dat dan ‘een gewoon gezin’, vroeg ik mij af.
- De misstappen
Tegelijk kan een misstap van zo’n voorzitter de partij in nauwe schoentjes brengen. Toen Conner Rousseau (eveneens van Vooruit) uiteindelijk zijn racistische uitlatingen moest opbiechten, daalde zijn partij in de peilingen. Al is niets definitief beslecht, denk maar aan Donald Trump. Ook ceo’s kunnen hun partij schade toebrengen. Een minder bekend voorbeeld is Jonathan Cornelissen, ceo van het Belgische dataleerplatform Datacamp. Die zette een stap opzij na ongevraagd fysiek contact met een medewerker. Nadien kwam hij wel terug, net als Conner overigens.
- De events
En dan de events. Verkiezingscongressen en it-gebruikersconferenties hebben veel met elkaar gemeen. Ik zag een tijdje geleden Open VLD-voorzitter Tom Ongena in een tv-interview vanuit het verkiezingscongres van zijn partij, en dat was daar best een uitgelaten bedoening. Het leek wel of sommigen al flink in het glas hadden gekeken. Zelfde bij it. Veel gejuich en geklap, veel borstgeklop. En op het podium wordt het evangelie verkondigd. Zo heeft een gebruikersconferentie van Apple veel gemeen met die van een politieke partij.
- De locatie
Dat mag iets kosten. Politieke partijen laten bijvoorbeeld hun ledendagen doorgaan op populaire locaties zoals Plopsaland, die ze soms zelfs helemaal inpalmen. Net als it-bedrijven. Ga je naar Dreamforce van Salesforce, dan is heel San Francisco in de ban van Salesforce.
Het gaat echt alle kanten uit. Ik ben al naar de Efteling gegaan voor een it-leverancier die daar zijn klantendagen hield. En het overgrote deel van die internationale it-bedrijven houdt zijn gebruikersconferentie ergens in een hotel in Las Vegas. Sowieso een circus.
- De affiches
Bij elke verkiezingscampagne is er gedoe over affiches die door de politieke concurrentie zijn overplakt, besmeurd of gewoon vernield. Bij it-bedrijven gaat het er subtieler aan toe. Een vaste gewoonte bij gebruikersconferenties is dat in de nabijheid, of bijvoorbeeld op de luchthaven, geheel toevallig affiches opduiken van concurrenten. Zo plaatste Oracle reclameborden vlak naast een gebouw van SAP. Al fietste ik onlangs langs de woning van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever, en zag daar geheel toevallig een affiche van Vlaams Belang met de slogan: ‘Ander en beter’.
Op het moment dat ik dit schrijf ben ik in San Francisco voor Snowflake en zie ik her en der reclameborden van concurrent Databricks opduiken. En tijdens Re:Invent van AWS deed ik de gordijnen van mijn hotelkamer open en keek ik op de megabol van de Sphere in Vegas, die…de hele tijd reclameboodschappen van concurrent Google projecteerde.
Of hoe it dus ook politiek is. Vrij veel zelfs.