Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Weigeren

‘Stop met ai-modellen-obsessie!’

25 juni 2024 - 13:203 minuten leestijdActueelData & AIMicrosoft
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Wees niet te geobsedeerd met ai-modellen. In plaats daarvan is het beter na te denken over de vraag wat ai als een platform (ai-as-a-platform) voor je organisatie kan betekenen. Aldus Adir Ron, cto team lead bij Microsoft for Startups, afgelopen vrijdag tijdens The Next Web (TNW) in het Nederlandse Zaanstad. Hij roept het bedrijfsleven op om de aandacht te richten op de zakelijke toepassingen die met ai mogelijk zijn. 

Adir Ron, cto team lead bij Microsoft for Startups.

Vooral voor startups en ontwikkelaars ontstaan geweldige kansen, net als destijds in de begindagen van cloud computing, mobile tech en sociale netwerken. Maar volgens Ron is het bijna ondoenlijk om de ontwikkelingen op gebied van ai-modellen bij te houden. De wereld houdt niet op bij ChatGPT, Gemini of Claude. Epochai.org telt alleen al op gebied van machine learning meer dan achthonderd belangrijke modellen, terwijl er wekelijks nieuwe modellen bijkomen. Bovendien volgen per model de versies elkaar in een hoog tempo op.

Ron ziet dat GPT-1 nauwelijks meer te vergelijken is met opvolgers als GPT-4. Het eerste grote taalmodel van OpenAI (juni 2018) is behoorlijk verouderd. Behalve deze ‘foundation models’ bestaan er nog talloze gespecialiseerde modellen voor specifieke taken zoals beeldherkenning. Daarnaast groeit het aantal opensourcemodellen. Ron: ‘Deze snelle groei blijft doorgaan. In 2025 wordt alles nog beter, sneller en goedkoper.’ Daarom heeft het weinig zin om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Beter is het om voort te bouwen op de ai-platforms die vooraanstaande leveranciers als SAP, Salesforce en ook Microsoft hebben gelanceerd. Ron: ‘Ai kan veel meer dan het samenvatten van teksten. Het is mogelijk je hele bedrijfsvoering te verbeteren en nieuwe producten erop te baseren.’

Features

Ai-assistenten vereenvoudigen de gebruikerservaring van het dagelijkse werk en medewerkers kunnen bepaalde taken makkelijker aan. Ron adviseert organisaties niet steeds nieuwe features toe te voegen maar de adoptie van applicaties met behulp van ai-assistenten te verbeteren. Microsoft heeft dat zelf ook gedaan. Het blijkt weinig zinvol om in nieuwe features te investeren als die toch niet worden gebruikt. Ron noemt als voorbeeld Excel. Slechts een half procent van de gebruikers benut nieuwe features in Excel. Met ai-assistenten ontdek je die mogelijkheden veel sneller en stijgt het gebruik.

Ai-assistenten hebben het voordeel van één universele interface die bovendien natuurlijker werkt. Ze helpen met complexe cognitieve taken. Bovendien herinneren ze zich wat je eerder hebt gedaan en doorzien de context. Derde pluspunt is dat ze goed kunnen redeneren en rekening houden met je volgende stappen. ‘Ze kunnen als het ware plannen.’

Meer over

Kunstmatige intelligentieStartups

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Snowflake gaat van datacloud naar ai-ecosysteem

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs