Proximus Group heeft AWS geselecteerd als strategische cloudpartner om zijn digitale transformatie te versnellen. Cloud en ai staan daarbij voorop. De samenwerking maakt deel uit van de bredere multi-cloudstrategie van het telecombedrijf, dat eerder partnerships sloot met Microsoft Azure en Google Cloud.
Proximus Group heeft Amazon Web Services (AWS) en diens voor wereldwijde cloudinfrastructuur geselecteerd om zijn activiteiten up te graden en te verenigen. Met de keuze wil Proximus zijn productportfolio verbeteren, met name op het gebied van digitale connectiviteit, beveiliging en communicatie. Voor dit laatste gaat het om de modernisering van het communication-platform-as-a-service (cpaas)-aanbod, en door gebruik te maken van ai en machine learning om de schaalbaarheid en kostenefficiëntie te verbeteren.
Er is ook sprake van netwerkcloudificatie, waarbij wordt overgeschakeld op een hybride cloud-based aanpak om de kosten te drukken, de efficiëntie te optimaliseren en wereldwijde expansie mogelijk te maken. Om deze initiatieven te ondersteunen, versnelt Proximus Group ook de cloud-expertise van zijn medewerkers via opleidings- en certificeringsprogramma’s.
Proximus hanteert een multi-cloudstrategie, waarbij ze met verschillende grote cloudproviders samenwerken. Er waren al deals met Microsoft Azure en Google Cloud Platform, onder meer rond hun aanbod van souvereign cloud.
Bedrock
Naast cloud speelt ook generatieve ai een rol in de nieuwe samenwerking met AWS. Proximus maakt hierbij gebruik van Amazon Bedrock, een platform dat toegang biedt tot foundation models van toonaangevende ai-specialisten zoals Anthropic. Een eerste concrete toepassing is de klantgerichte chatbot Roubot, die dankzij generatieve-ai-interacties met klanten moet verfijnen en verbeterde antwoorden moet bieden.
Volgens (de binnenkort vertrekkende) Proximus-ceo Guillaume Boutin vormt de overeenkomst een belangrijke stap in de strategie van Proximus: ‘Door onze samenwerking met AWS te verdiepen, versterken we onze cloudcapaciteiten en versnellen we innovatie, met name op het gebied van ai en machine learning’, stelt hij. Daarnaast breidt het bedrijf zijn softwareaanbod uit via de AWS Marketplace.