Een groot aantal gebruikers van het Azure-cloudplatform ondervond ernstige problemen als gevolg van een wereldwijde storing bij Microsoft. Sommige diensten ondervonden rond negen uur ‘s avonds nog steeds hinder.
Een verkeerde configuratie-wijziging bij de Azure Front Door-dienst veroorzaakte de problemen. Microsoft schakelde daarop terug naar een eerdere configuratie die wel goed werkte. Maar het duurde enkele uren voordat het Content Delivery Network zich grotendeels had hersteld. Clouddiensten zoals Microsoft 365 en Outlook werkten een deel van de namiddag en vroege avond gebrekkig.
Onder meer de kaartautomaten van NS en de NS-reisplanner vielen langere tijd uit. AlleStoringen.nl registreerde even voor vijf uur 1.111 meldingen van storingen. De web-ticketshop van de voetbalclub Heracles kon geen orders meer verwerken. Ook in de VS werden veel storingen gemeld. Bij Alaska Airlines vielen hele systemen uit waaronder check-in diensten. Starbucks en Costco behoorden eveneens tot de slachtoffers.
De impact van de storing was in de eerste uren vrij groot, want sommige gebruikers kregen geen toegang tot Office 365/Microsoft 365, Copilot, Minecraft en X-Box Live. Zo meldt persbureau AP. Microsoft bevestigde de problemen met Microsoft365 en Azure op zijn service-statusoverzicht. De storingen werden toegeschreven aan moeilijkheden met de naamomzetting (dns).