Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

‘Moment of service’ bepaalt succes voor organisatie

23 november 2021 - 14:404 minuten leestijdOpinieData & AIIFS
Frank Beerlage
Frank Beerlage

Veel bedrijven richten hun organisatie opnieuw in om zo klanten een betere service te kunnen bieden. Een recente studie van IFS laat zien hoe een economie in zwaar weer het belang van klantervaring beïnvloedt, waarom organisaties zich daarom moeten richten op ‘design for service' en nog belangrijker: hoe cruciaal het is om de belangrijkste omslagpunten binnen een organisatie te identificeren en te begrijpen.

Deze blog gaat in op de veranderende klantvraag, en hoe organisaties daar mee om moeten gaan. De veranderende vraag komt niet uit de lucht vallen. Al sinds het begin van de pandemie zijn klantervaringen voor organisaties nóg belangrijker geworden. Met beperkte toegang tot middelen en beperkte bewegingsvrijheid werd het bijna onmogelijk voor mensen om te reizen en dus voor technici om klanten te bereiken. Dit veranderde de structuur van het bedrijfsleven in zijn fundament. Naast het al bestaande Amazon-effect – de verwachtingen van klanten inzake snelheid en consistentie – heeft de pandemie klanten nóg veeleisender gemaakt. Service staat in deze nieuwe eisen van de klant centraal.

Klanten willen tegenwoordig betrouwbaarheid en consistentie in kwaliteit, levering en retourzendingen. Daarnaast willen ze een continue waarde krijgen gedurende de levensduur van een aankoop. Om deze reden blijven de verwachtingen voor kwaliteitsservice toenemen. Eén ding is duidelijk: er is sprake van een verschuiving van product- naar servicegericht. Als gevolg hiervan is het van belang dat bedrijven ervoor zorgen dat alle interne afdelingen afgestemd zijn op het leveren van een kwalitatief ‘moment of service’. Dit moment van dienstverlening, waarin mensen, beslissingen, processen en technologie samenkomen om een resultaat voor een klant te creëren, is anno 2021 de belangrijkste bepalende factor voor zakelijk succes.

Vlucht

Door een bedrijf te (her)ontwerpen rond het moment van service dat ze voor hun klanten willen creëren – of dat nu een vlucht is die op tijd landt op de gekozen bestemming of een mobiel netwerk dat overal in het land ontvangst heeft – krijgen bedrijven een waardevol nieuw perspectief op hun hele bedrijfsvoering. Zij kunnen zien hoe ze middelen en interacties met klanten en mensen moeten organiseren om het gewenste einddoel te bereiken. Organisaties zullen ook in staat zijn om te zien wat de klant echt wil en deze inzichten gebruiken om winstgevende nieuwe diensten te lanceren. Om dit te bereiken, moeten bedrijven opnieuw nadenken over hoe ze hun activiteiten vormgeven en een samengestelde onderneming worden.

Uiteindelijk gaat het er echter om dichter bij de klant te staan. Inzicht in die belangrijke servicemomenten is een integraal onderdeel van deze reis. Door die momenten vast te stellen en te optimaliseren, kunnen organisaties hun activiteiten plannen op basis van het bereiken van klantenbinding, herhalingsaankopen en margeverbeteringen. Dit stelt hen in staat om over te schakelen van een reactieve naar een voorspellende aanpak.

Zo besloot bijvoorbeeld een verffabrikant in het VK, toen hun ontwerpers geen huisbezoeken konden doen door COVID, de talenten van die ontwerpers te gebruiken voor hun social media kanalen. Hun ‘following’ groeide enorm: de verschillende kanalen hebben nu 2 miljoen volgers en fans, méér dan al hun concurrenten bij elkaar. Hun ‘moment of service’ verschoof van een fysieke- naar een digitale setting, en mede daardoor groeide de omzet van deze fabrikant ’s webshop met 500 tot in sommige weken zelfs zevenhonderd procent.

Groeien en bloeien

Maar als ondernemingen naar de toekomst kijken, moeten ze verder evolueren om aan de nieuwe eisen van de klant te voldoen. De verschuiving binnen een organisatie van product- naar servicegericht zal zich alleen maar verder blijven ontwikkelen. Bedrijfsmodellen die alleen gericht zijn op producten zijn niet langer geschikt voor de digitale economie. In plaats daarvan moeten organisaties overschakelen op het verkopen van resultaten en diensten. Door hun ‘moment of service’ centraal te stellen, kunnen bedrijven transformeren, groeien en bloeien.

(Auteur Frank Beerlage is general manager Benelux bij IFS.)

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs