Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Webwinkel

Streamingdiensten en online-marktplaatsen onstuitbaar

07 mei 2021 - 09:38ActueelCloud & InfrastructuurAmazonDisneyFacebook
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Het zijn online-marktplaatsen en de streamingdiensten die als e-commercewinnaars uit de coronacrisis. Dat blijkt uit het jaarlijkse Shopping100-rapport van BeCommerce, de Belgische vzw die ondernemingen actief in digitale handel samenbrengt.

Door de coronacrisis en de bijhorende lockdowns is de overgang van de klassieke retail-economie naar een platform-economie duidelijk versneld. Waar in de top tien van vorig jaar nog de online-poten van drie fysieke winkels terug te vinden waren – Ikea.com, Hm.com en Zara.com – zijn deze winkels dit jaar uit de top verdwenen. De lijst wordt gedomineerd door marktplaatsen (Facebook, Instagram en Etsy) en streamingdiensten zoals Spotify, Disney+, en Prime Video van Amazon.

Ook binnen de Belgische webwinkels die het goed doen, zijn er opvallende verschuivingen. Uit de lijst blijkt dat de consument in lockdown en semi-lockdown opvallend meer gespendeerd heeft aan gaming, speelgoed, babykleren, voeding, farma en de elektro-industrie. Ook de huis-, tuin- en decoratie-webwinkels kreeg meer aandacht van consumenten. De Belgische webshops die konden excelleren tijdens de coronacrisis waren dan ook Brico, Casa, Unigro, Dreambaby en Weba. Aan de andere kant van het spectrum vinden we dan weer webshops die uit de lijst verdwijnen doordat ze veel minder bezoekers hadden dan vorige jaren, zoals Teleticketservice en Bongo.

‘De evolutie naar een platformeconomie is een feit’, ziet Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. ‘Platformen bieden veel opportuniteiten en zijn het gevolg van van de technologische vooruitgang. Belangrijk is dat onze ondernemers en zelfstandigen zelf ook aan een eigen webshop beginnen en daarmee complementaire verkoopkanalen kunnen aanbieden aan de klant.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgische e-commerce slikt omzetdaling

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Bots en e-commerce zijn geen goede combinatie

    Supermarkt kassa
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Visterin Fileert: Waarom Colruyt stopt met e-commerce

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs