Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Oculus Rift

VR-game helpt bij onderzoek naar dementie

21 september 2017 - 08:053 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDeutsche TelekomSamsung
Pim van der Beek

Deutsche Telekom en Samsung hebben samen met onderzoekers van verschillende universiteiten een virtual reality-spel ontwikkeld voor onderzoek naar dementie. Het gaat om Sea Hero Quest VR dat het oriëntatie- en navigatievermogen van de speler test. Dat levert onderzoekers allerlei data op voor het vroegtijdig herkennen van verschijnselen van dementie.

Eén van de eerste signalen van dementie is dat patiënten moeite hebben om hun weg te vinden, zelfs op bekende plekken. Sea Hero Quest VR test het oriëntatie- en navigatievermogen van de speler. Die moet als kapitein een bootje navigeren. De routes worden opgeslagen en de gegevens van álle spelers vormen samen een soort heatmap. In combinatie met kenmerken als geslacht en leeftijd biedt de game volgens de onderzoekers allerlei waardevolle inzichten in de mogelijke eerste stadia van dementie.

Er is sinds 2016 een versie van Sea Hero Quest voor mobiele apparaten beschikbaar. Dat spel is inmiddels door ongeveer drie miljoen mensen gespeeld. Volgens de onderzoekers is dat de grootste populatie waaronder onderzoek naar dementie is uitgevoerd. Bovendien wordt er volgens de betrokkenen veel tijdswinst behaald. Een speelsessie van twee minuten staat gelijk aan vijf uur laboratoriumonderzoek, claimen zij. De game wordt nu getest voor gebruik in een klinische setting.

Voordelen van VR-versie

De vr-versie van Sea Hero Quest heeft volgens de onderzoekers als voordeel dat deze, in vergelijking met de versie voor mobiele apparaten, een gedetailleerder beeld biedt van de keuzes die de speler maakt.

‘Met Sea Hero Quest VR worden navigatiedata verzameld die vijftien keer nauwkeuriger zijn dan bij de mobiele tegenhanger. De dataset van Sea Hero Quest mobile is ongekend groot, maar de vr-game stelt ons in staat om subtiele menselijke reacties met veel meer precisie te meten’, legt Hugo Spiers van University College London uit.

Professor Michael Hornberger die toegepast onderzoek naar dementie uitvoert op de Universiteit van East Anglia: ‘Virtual reality geeft ons een nog intuïtievere methode om oriëntatieproblemen vast te stellen. Met Sea Hero Quest VR kunnen we meten wanneer mensen niet precies weten waar ze zijn, bijvoorbeeld als ze stoppen en om zich heen kijken. Die oog- en hoofdbewegingen vormen een aanvulling op de data uit Sea Hero Quest mobile.’

Data-opslag

De onderzoekers benadrukt dat de data anoniem en veilig wordt opgeslagen. Volgens Sake Algra, directeur van T-Systems Nederland laat het project zien hoe technologische innovaties in het algemeen en de cloud in het bijzonder van grote waarde kunnen zijn voor de wetenschap. ‘Op deze manier kunnen miljoenen mensen bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Het zou fantastisch zijn als dit uiteindelijk leidt tot snellere diagnoses en effectievere behandelmethoden.’

Samsung en Deutsche Telekom

Deutsche Telekom heeft het Sea Hero Quest-project opgezet in samenwerking met University College London, University of East Anglia en Alzheimer’s Research. Sea Hero Quest VR is ontwikkeld voor Samsung Gear VR. De game is gratis te downloaden via het mobiele platform van Oculus.

Spelers die geen VR-bril hebben en toch willen helpen bij onderzoek naar dementie wordt gevraagd Sea Hero Quest mobile te spelen. Dat spel is gratis beschikbaar via App Store (iOS) en Google Play (Android).

Dementie

Wereldwijd lijden zo’n 47 miljoen mensen aan dementie. Door de vergrijzing neemt dit aantal de komende decennia alleen maar toe.

Meer onderzoek is hard nodig, omdat bij veel mensen met dementie de diagnose te laat of zelfs helemaal niet wordt gesteld

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs