Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Nieuwjaar

Op leven en dood

30 december 2015 - 15:263 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Ron van Wieringen
Ron van Wieringen

Aan het begin van dit nieuwe jaar is het goed om eens met een boodschap aan al mijn ict-collega’s te openen. Een boodschap waar de kerstgedachte nog een beetje in zit, een boodschap van compassie en verdraagzaamheid.

In steeds meer situaties ondersteunt jouw ict-product het kernproces van je klant, oftewel datgene waar hij zijn brood mee verdient. Sterker nog: steeds minder organisaties hebben hiervoor een alternatief, ze zijn helemaal van hun ict afhankelijk. Als het internet een dagje plat ligt (wat gelukkig niet kan, dat weet ik ook wel), zou onze economie met een schok tot stilstand komen, nog sneller en ingrijpender dan wanneer de A1 en de A2 tegelijkertijd geblokkeerd zijn.

Ongelijkheid

Dus, beste lezer, om dit even heel persoonlijk te maken: jouw ict-product ondersteunt zijn kernproces. Realiseer je de ongelijkheid die in die uitspraak zit. Aan jouw kant van de vergelijking staat jouw product, jouw project. Daarvan doe je er tientallen per jaar, het is gewoon een regel op je actielijst. En als je er even geen tijd voor hebt, zet je het onderaan. Aan de andere kant van de vergelijking staat het kernproces van jouw klant. Oftewel: zijn levensader, zijn bron van inkomsten, zijn raison d’être. In de huidige concurrerende maatschappij hangt bij veel bedrijven hun voortbestaan doorlopend aan een zijden draadje. Steeds vaker leveren wij als ict’ers dat draadje. Wij zijn dat draadje.

Dus als jij ‘uitloop’ zegt, verstaat jouw klant ‘de afgrond’. Als jij zegt: ‘hm… wordt lastig’, grijpt hij in paniek naar de zuurstoffles. Als jij zegt: ‘ik kan het niet oplossen’, betekent dat voor hem: ‘ik laat u in de steek’. En als jij zegt: ‘morgen bent u de eerste’, hoort hij: ‘nog voor middernacht bent u dood’.

Mededogen

Daarom verdient elke klant het dat wij zijn opdracht benaderen met alle aandacht en zorg. Hijzelf verdient om die reden het grootst denkbare mededogen en begrip. Wanneer hij belt met een probleem, dan is dat niet een ticket in een registratiesysteem. Voor hem is het al heel gauw een acute bedreiging van zijn voortbestaan. Hij wil niet horen dat je er morgen naar kijkt. Hij wil niet dat je eerst onderhandelt over het tarief dat je ervoor gaat rekenen. Als zijn winkel in brand staat, wil hij erop kunnen vertrouwen dat het voor jou net zo belangrijk is als voor hem. Nadat hij je gebeld heeft, pakt hij een emmer en gaat hij blussen. En het stelt hem gerust als jij zonder enige aarzeling, binnen een paar minuten, naast hem staat. In je pyjama, met een emmer, om hem te helpen de brand te blussen.

Dus mijn wens voor 2016 aan alle lezers: toon compassie en begrip, er staat voor je klanten oneindig veel meer op het spel dan voor jou.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Tienduizenden Belgische sites overtreden European Accessibility Act

    ActueelSecurity & Awareness

    Europese Commissie scherpt Cybersecurity Act aan

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit was Cybersec Europe 2025!

    Cloud
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    ActueelSecurity & Awareness

    Cyberveiligheid naar bestuurskamer: noodzaak van board-training

    Europa
    ActueelSecurity & Awareness

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs