De Belgische telecomregulator BIPT heeft operator Lycamobile een boete van 280.000 opgelegd wegens het niet respecteren van de regels rond prepaid-terugbetalingen. Voor de internationale telecomoperator, die in België gebruikmaakt van het Telenet-netwerk, is dit de zoveelste overtreding en boete.
Volgens de Belgische wetgeving hebben consumenten met een prepaidkaart het recht om bij een operatorwissel het ongebruikte vooruitbetaalde krediet terug te vorderen. Operators moeten op hun website duidelijk uitleggen hoe deze procedure werkt en mogen maximaal vijf euro administratieve kosten aanrekenen.
De controles van BIPT-medewerkers toonden echter aan dat de terugbetalingsprocedure bij Lycamobile niet functioneerde. Ook pogingen om via de klantendienst een oplossing te vinden, liepen op niets uit. De operator krijgt nu tot 30 september de tijd om de regels alsnog na te leven, waarna nieuwe controles volgen. Ondanks deze respijt legt het BIPT al wel een administratieve boete van 280.000 euro op, waartegen Lycamobile nog in beroep kan gaan.
Verleden van boetes
Voor de internationale telecomoperator, die in België gebruikmaakt van het Telenet-netwerk, is dit zeker niet de eerste overtreding. Het bedrijf stapelt de afgelopen jaren de boetes op. En in juli 2023 kreeg Lycamobile al een boete van 1,385 miljoen euro voor het niet aansluiten op de centrale nummerdatabank van de noodhulpdiensten. In 2019 volgde een boete van 394.070 euro wegens het niet respecteren van de verplichte identificatie van prepaidklanten, en in 2018 moest het bedrijf 225.183 euro betalen voor lakse verkoop van prepaidsimkaarten. Ook in 2017 kreeg het een boete van 25.000 euro voor het overtreden van roaming-regels.
Het Britse telecombedrijf, dat zich profileert als ’s werelds grootste internationale virtuele netwerkoperator, richt zich voornamelijk op consumenten die veel bellen naar het buitenland. Met deze nieuwste sanctie bevestigt Lycamobile opnieuw zijn reputatie als eerder eigenzinnige operator bij de Belgische telecomwaakhond.