In de Antwerpse haven vervoeren cargodrones voortaan chemische stalen over de Schelde. De route, die de ADPO-terminal op Linkeroever verbindt met het laboratorium van Intertek Caleb Brett op Rechteroever, is de eerste commerciële cargo-droneroute in Europa die een rivier overspant.
Elk schip dat met een chemische lading aankomt, moet verplicht een staal laten analyseren door een onafhankelijk laboratorium voordat de lading mag worden gelost. Tot voor kort gebeurde dat transport per bestelwagen, wat door het drukke havenverkeer dertig tot zestig minuten kon duren.
Met drones wordt die doorlooptijd teruggebracht tot minder dan acht minuten. Dat betekent dat schepen sneller zekerheid krijgen over hun lading en dus sneller kunnen lossen.
Efficiënter én veiliger
De operatie wordt uitgevoerd door drone-operator Helicus, die tien jaar ervaring heeft met commerciële dronevluchten. Voor de implementatie was nauwe samenwerking nodig met onder meer luchtverkeersleiding Skeyes, de FOD Mobiliteit en Vervoer en de Europese luchtvaartautoriteit EASA.
Het transport van chemische stalen via de lucht vermijdt verkeersdrukte en verkleint de kans op incidenten onderweg. Bovendien kunnen petrochemische tankers zo wachttijden aan de kade of ankerplaats beperken.
De initiatiefnemers benadrukken dat de droneoplossing niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook de veiligheid en duurzaamheid ten goede komt. ‘Deze samenwerking met Intertek en Helicus vertegenwoordigt een belangrijke stap naar slimmere en groenere logistiek in de Haven van Antwerpen’, aldus Filip De Dycker, managing director van ADPO Group.