Managed hosting door True

Discussie

‘Windows 10 krijgt meer ads ingebouwd’

Windows 10 heeft al wat ads-posities, maar dat is slechts het begin. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Microsoft heeft Windows 10 voorzichtig van ads voorzien. Eerst op het vergrendelingsscherm en in het Start-menu, toen via het systeemvak en sinds kort ook in de bestandsverkenner. De grote Creators Update, die laatst zijn algemene release had, brengt naast verbeteringen ook instellingen voor datavergaring die doen vermoeden dat er meer ads-posities in zicht zijn. Dat vermoeden wordt bevestigd door de nieuwe functie van topman Joe Belfiore.

De voormalige leider van Windows Phone keert na een jaar sabbatical terug en gaat initiatieven voor de ‘consumentenschil’ van Windows 10 aanjagen. Zijn taak daarbij is om nieuwe manieren te vinden om te verdienen aan Windows 10, dat niet langer steunt op het traditionele licentie-inkomstenmodel (mede door Microsoft-subsidiëring voor low-end devices). De nieuwe missie is dus meer ads in Windows 10 voor consumenten. Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6001281). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Ik ben altijd een enorme tegenstander geweest van bepaalde aspecten van de geniale Bill Gates. Bedenkt u zelf eens. Hoe geniaal is de gedachte dat je een onvolkomen 'Beta' product de wereld in stuurt, heel veel IT professionals daar aan mee laat denken en sleutelen, daar de beste opties uit kan kiezen, zonder ervoor te betalen. De betreffende professional mag dan zelfs, lid worden van zijn clubje. Echt geniaal.

Want het verder en door ontwikkelde product, waar Bill Gates zelf vrijwel niets aan hoeft te betalen, zet hij voor de volle prijs in de markt et voila, kassa. Natuurlijk kunnen de helpende professionals wereldwijd natuurlijk wat korting op support krijgen maar zeg nu zelf, weergaloos.

Bill Gates, later Microsoft zelf, heeft jaren lang royaal en vorstelijk verdient aan dit verkoop model. Ik gun graag ieder het zijn maar.... er zit een grote maar aan te komen. Sinds XP is er bij Microsoft een tendens te bespeuren die bij mij overkomt als afpersing. Microsoft is zo groot geworden dat zij niet alleen marktleider is, maar toen IT ICT meer en meer strategisch werd, ook nog eens alles bepalend. U zult dit en dat en nee, u als klant en bedrijf heeft daarin maar weinig keuzes en vele mogelijkheden voor ontwikkelaars dingen te bedenken voor het Windows platform, werden beetje bij beetje onmogelijk gemaakt.

U ziet dit ook gebeuren bij de conversie naar Windows 10. Men stopt gewoon alle support op de platformen pre Windows 10 en neen, wij gaan u gewoon dwingen over te gaan naar Windows 10, like it or not. Nu dus de volgende stap in die lijn, advertenties. Ik kan hier alleen maar duidelijk in zijn. Ik ben betalend eigenaar van een product dat ik heb afgenomen van Microsoft. Microsoft mag juridisch alle wegen hebben dichtgetimmerd door te stellen dat ik niet de juridische eigenaar zou zijn.

Ik kijk daar professioneel graag anders tegen aan. Dat betekend dan natuurlijk ook dat ik niet zit te wachten op advertenties via Microsoft waarom ik a: niet vraag en b: niet heb gevraagd en c: niet voor word betaald.

Want laten we nu wel zijn, als Microsoft aan advertenties wil gaan verdienen dan maak ik hen ook graag mijn bankrekening kenbaar. Ik wil professioneel bezien dan ook graag een deel van die inkomsten zien voor mijn kostbare tijd en moeite te kijken naar die advertenties. Of ik daar nu iets mee doe of niet.

Zo eenvoudig is dat dan natuurlijk ook weer en anders, verwelkom ik elke hacker die een trucje vind om die advertenties, als die er al zouden komen, de nek om te draaien.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×