Visterin Verdiept: Desktop niet weg te krijgen

Bijna 6 op 10 toestellen is nog altijd desktop in bedrijven: hoe komt dit?

Computers

De desktop is nog steeds erg goed vertegenwoordigd in Belgische bedrijven. Van alle toestellen op kantoor - desktop, laptop, thin client of tablet - is 58 procent een desktop. En nog opvallender: dat aandeel is de voorbije twee jaar amper gedaald. Is de desktop een overlever?

In de consumentenmarkt is de desktopcomputer al uit veel gezinnen geheel verdwenen en vervangen door de laptop of tablet. Ook in de zakelijke markt maken eindgebruikers steeds vaker gebruik van andere hardware om hun werk op te verrichten.

Bij HP bevestigt men deze cijfers. 'Als ik kijk naar de aantallen die verkocht worden in België, dan zie ik dat dit in de gehele zakelijke markt vorig jaar eerder 60 à 65 procent notebooks zijn en 35 à 40 procent desktops. Voor de consumenten is het percentage voor nog een stuk groter', stelt Koen Van Beneden, general manager personal systems bij HP.

Vaststelling: geen recente terugval

Toch is de desktop vandaag - met een aandeel van 58 procent - nog wel het meest voorkomende computersysteem in bedrijven. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 4500 gesprekken op vraag van Computable. Computer Profile voerde deze rondvraag bij it-verantwoordelijken van Belgische bedrijfsvestigingen, met vijftig of meer medewerkers. Het vroeg specifiek naar het gebruik van eindgebruikersapparatuur.

Opvallend is dus dat de desktop goed stand houdt. Want ook in 2016 en 2015 lag het aandeel op 58 procent. Een forse terugval is er dus niet. Koen Van Beneden van HP: ‘Deze cijfers slaan op de zogenaamde installed bases, dus wat er bij de bedrijven vandaag effectief staat. Het aandeel van desktops binnen deze installed bases is inderdaad nog relatief hoog ten opzichte van wat je zou verwachten’, erkent de HP-manager. Van Beneden ziet drie verklaringen.

Verklaring 1: Desktop gaat 1 jaar langer mee

Enerzijds gaan desktops relatief lang mee gaan. Gemiddeld gesproken is dat zelfs één jaar langer. ‘De gemiddelde refresh cycle van desktops ligt op vier à vijf jaar is, terwijl die van laptops eerder op drie à vier jaar ligt’, weet Koen Van Beneden. ‘Desktops worden eigenlijk alleen vervangen als ze echt versleten en afgeschreven zijn. Of als hun use case verandert, bijvoorbeeld als een desktop in een vergaderzaal voor conferencing moet worden gebruikt.’ 

Bij een laptop is dit anders. ‘Bedrijven en hun gebruikers zullen van notebook veranderen als ook het design of de form factor verandert. Bij een laptop zijn er simpelweg ook nog meer nieuwigheden. Ze worden bijvoorbeeld lichter en dunner of zien er anders uit’, stelt hij.

Verklaring 2: Het XP-effect

Een tweede verklaring zit volgens Van Beneden in het feit dat pas sinds 2015 de desktop-verkoop effectief voelbaar is gaan afnemen ten voordele van de laptop-verkoop. ‘Dit effect is dus nog niet heel goed zichtbaar in de installed bases, maar dat zal traag maar zeker zichtbaar worden’, stelt Van Beneden. ‘We merkten dat de vervanging van de Windows XP pc’s indertijd de desktop-markt nog zelfs een boost heeft gegeven. Waardoor de het dalende effect is uitgesteld.’

Verklaring 3: Mobiel werken nog vrij recent

Toch zit dat dalende effect van desktops er dus aan te komen. ‘We zien bij meerdere grote desktop-klanten dat ze in de laatste twee jaar beslist hebben om meer en meer medewerkers een notebook te geven’, aldus Van Beneden. ‘Mobieler werken, zoals in vergaderingen en met Skype, en thuiswerken zijn zeker drijvende factoren hierin’, meent hij. 

Dit heeft ook gevolgen voor it. ‘Vaak gaat deze shift naar mobiel gepaard met het implementeren van een policy waarbij de werknemer een keuze krijgt tussen meerdere notebooks die als standaard gedefinieerd werden: het zogenaamde CYOD of choose your own device. Of aan een policy waarbij het soort notebook gelinkt wordt aan het profiel van de werknemer.’

Toekomst: evenredige verhouding desktop/laptop

Op langere termijn is het effect wel zichtbaar, ook in het verleden. In 2010 lag het aandeel van de desktops binnen de apparatuur voor de eindgebruiker nog boven de 70 procent.

De ruimte die de desktop verliest, wordt ingenomen door laptops. Inmiddels vormen laptops een derde van het totale aantal computersystemen in de zakelijke markt. ‘Ik schat dat we binnenkort naar een evenredige verhouding zullen gaan tussen desktop en laptop’, meent Van Beneden.

En wat met de rest? Thin client-systemen en tablets hebben hun aandeel wel iets uitgebreid, maar aan hun groei lijkt inmiddels een eind gekomen. Thin client-systemen en tablets zijn samen goed voor een aandeel van 9 procent van alle eindgebruiker apparatuur. Laptops en desktops maken vandaag dus de dienst uit in bedrijven.

Toekomst: premium laptop

Het standhouden van de desktop blijkt namelijk ook uit andere cijfers. 93 procent van de bedrijven geeft namelijk aan dat er bij hen nog steeds desktops in gebruik zijn. Dit percentage daalde de laatste jaren traag: telkens met ongeveer een procent per jaar.  Veel verschil qua desktopgebruik is er dus niet tussen de sectoren. Alleen binnen de branche ICT & Utlities ligt de penetratie van desktops met 78 procent onder de 90 procent, blijkt uit de cijfers van Computer Profile.

Laptops zijn vandaag in gebruik bij 95 procent van de bedrijfsvestigingen. Dit percentage is de laatste acht jaar vrijwel ongewijzigd. Al is het type laptop wel aan het veranderen, merkt Van Beneden op. ‘Zo zien we een beweging van de ‘standaard’ 15-inch grijze notebook naar lichtere en multifunctionele toestellen van het premium gamma’, stelt Van Beneden en hij verwijst (uiteraard) naar HP-modellen zoals de nieuwe EliteBook x360 of de EliteBook Folio.

Het is dan ook in die premium-markt, denk maar aan de MacBook, waar de groei en marge valt te rapen voor veel fabrikanten. En met name in ons land lijkt dit wel te lukken. ‘De Belgische zakelijke gebruiker blijkt, in vergelijking met onze buurlanden een fervente aanhanger van premium-toestellen. De focus ligt bij ons vaak op kwaliteit, en minder op prijs’, besluit Koen Van Beneden. ‘In die zin is de Belgische markt voor ons ook een erg goede markt.’
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2017-02-24T10:49:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.