Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Zo houd je overzicht bij beheren grote it-omgeving

Computable Expert

ing. Wilco Ravestein
Country Manager Benelux, PAESSLER. Expert van Computable voor de topics Management en Mobility.

Wanneer je een grote it-infrastructuur beheert, is overzicht houden je belangrijkste uitdaging. In zo’n grote omgeving - waarin meer dan duizend apparaten - heb je meestal meerdere monitoringservers staan die data verzamelen vanuit verschillende onderdelen van de infrastructuur. Dit leidt tot een overdosis aan alerts of verschillende monitoringsoftware.

De grootste issue is dat je het overzicht verliest. Wanneer dat gebeurt, is de gezondheid van je complete infrastructuur niet meer in één oogopslag te peilen. De vraag is dus: hoe breng je data van al die verschillende apparaten en bronnen in verschillende locaties naar één centraal overzicht? 

Het antwoord lijkt simpel. Je wilt één dashboard met een overzicht van de infrastructuur, zodat je direct kunt vaststellen of er potentiële en actuele problemen zijn en wat de oorzaak daarvan is. Maar hoe bereik je dit? Met welke aspecten moet je rekening houden wanneer je aan de slag wil met een centraal monitoringoverzicht?

Je infrastructuur organiseren

"In het geval van aparte locaties met hun eigen dashboards is het handig óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien"

Het begint bij het segmenteren van je infrastructuur. Je kunt het bijvoorbeeld per regio indelen, bijvoorbeeld Duitsland, VK, VS, Mexico en Australië. Of per functiegebied: Telco, Servers, Infrastructuur, Security en Applicaties. 

Je beheert misschien alles vanaf één locatie, waarbij het logisch is een samenvatting te zien op een centraal dashboard. Wellicht heb je aparte locaties met hun eigen dashboards. In dat geval is het handig om óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien.







Maak overzicht van je businessservices

Het centrale dashboard moet super-highlevel worden. Wat betekent dat? Het hangt natuurlijk af van hoe je je netwerk segmenteert, maar je kunt het doen door onderdelen van je infrastructuur te linken aan businessservices. Bijvoorbeeld: e-mailservice, licentiesysteem, of software gebaseerde processen zijn allemaal it-services die mogelijk gemaakt worden door verschillende verbonden stukjes hardware en connectiviteit. 

Zodra je je businessservices hebt gedefinieerd, kun je de relevante onderdelen van de infrastructuur eraan toewijzen. Laat ik het voorbeeld van de e-mailservice nemen: de mailserver, de opslagservers, de switches en de internetverbinding zijn de onderdelen van je netwerk en infrastructuur die je aan de "e-mailservice" business service koppelt. Op je dashboard zie je alleen de gezondheid van de e-mailservice.

Als er een klein probleem optreedt - laten we zeggen dat een redundante mailserver prestatieproblemen heeft - komt de e-maildienst zelf niet in gevaar, omdat er fail-over-mailservers zijn. Er wordt een melding naar een teamlid gestuurd, maar er komt geen waarschuwing voor het hele team. En op het centrale dashboard blijft de dienst op groen staan.

Als er een kritisch probleem is - misschien een crash van de core switch waar alle mailgegevens doorheen gaan - dan stuurt het dashboard een waarschuwing naar het hele team en wordt de e-mailservice rood op het centrale dashboard. Wanneer dit gebeurt, klik je door naar de onderliggende componenten om te zien welk deel van de infrastructuur het probleem veroorzaakt.

Service level agreements

"Als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt"

Het inrichten van je infrastructuur als businessservices maakt het niet alleen makkelijk om overzicht te krijgen, maar het wordt ook eenvoudiger om service level agreements (sla's) te beheren.

Grote bedrijven hebben vaak veel van dergelijke overeenkomsten opgesteld. Er zijn interne sla's om ervoor te zorgen dat de it-teams aan bepaalde eisen voldoen. En er zijn de externe, of klantgerichte sla's voor organisaties die diensten leveren aan externe belanghebbenden. Stel dat je een uptime-overeenkomst voor een bepaalde dienst hebt. In dat geval moet je voortdurend de connectiviteit met die dienst controleren en een waarschuwing geven als de dienst niet beschikbaar is. Of als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt.

Door je zakelijke diensten te structureren op basis van de sla's die je moet volgen, krijg je een beter overzicht van de status van de diensten die je levert. Als er een probleem is kun je dieper graven om de hoofdoorzaak van het probleem te ontdekken en het oplossen, vóórdat de sla's worden geschonden en je personeel moet inlichten.  

Enterprise-it monitoren

Een centraal overzicht is natuurlijk slechts één aspect van het bewaken van een grote, gedistribueerde infrastructuur. In deze gids kun je meer lezen over de uitdagingen die je tegenkomt en hoe je een monitoring-concept vanaf de basis kunt opzetten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-06-15T13:58:00.000Z Wilco Ravestein