Visterin Fileert: De zure appel van Argenta

Argenta rijdt op digitaal vlak een lastig parcours

Dit artikel delen:
Phishing

Ik vond het een bizar zicht. Tientallen slachtoffers van phishing die voor het hoofdkantoor van de bank Argenta appels uitdeelden. Appels waar al een hap uit was gebeten, een verwijzing naar het appeltje voor de dorst uit het logo van de bank.

Allemaal waren ze als Argenta-klant het slachtoffer van phishing, spoofing of andere shit om iemand geld af te troggelen. Dat waren geen domme mensen. Ze kwamen eerlijk voor de camera vertellen hoe ze in de val waren getrapt. Eén dame zei dat ze 25.000 euro was kwijtgeraakt aan phishing. Zowat dagelijks ging tweeduizend euro van haar rekening op zestien dagen tijd. 

Tegelijk was de actie voor het Argenta-gebouw de beste sensibiliseringscampagne die geen enkele overheidsdienst had kunnen bedenken. Deze burgers waren echt, en wonen bij wijze van spreken om de hoek.

Geen contact

"Ze konden niemand bereiken toen het geld verdween"

Moet een bank alle schade die ze via phishing hebben geleden terugbetalen? Dat weet ik niet. Dat hangt ervan af. Maar wat me het meest tegen de borst stuit, is dat deze klanten eigenlijk geen gehoor kregen bij de bank. Ze hebben meermaals en tevergeefs getracht om Argenta te contacteren. ’s Avonds en in het weekend was er bijvoorbeeld niemand bereikbaar, waardoor slachtoffers verder hun geld van de rekening zagen gaan. 

In cryptotijden zullen banken meer dan ooit hun relevantie moeten aantonen. Het argument van zo’n bank is vandaag vaak: 'Ja, wat als je ondersteuning wil voor je crypto-rekening. Wie ga je bellen?’ Wel, bij Argenta konden ze alvast niemand bellen toen het geld van de rekening verdween. 

Intussen hebben ze bij Argenta wel bijgestuurd. Sinds een maand of drie is er iemand de klok rond bereikbaar om phishing-gevallen te behandelen. Voor de klanten voor dat kantoor was dat ongetwijfeld too little, too late.

Digitaal parcours blijkt lastig

"Phishing-slachtoffers voor je deur is geen vrolijk beeld"

Ook al ben ik geen klant bij Argenta, ik heb het altijd een sympathieke bank gevonden. In de periode van het casinokapitalisme van vóór de financiële crisis, gingen zij niet mee met roekeloze deals waar collega’s Fortis en Dexia zich toen weleens aan bezondigden. 

Maar tegelijk moeten we vaststellen dat Argenta toch best wel een lastig digitaal parcours rijdt. Ze hebben daarbij ongetwijfeld ook wel pech gehad, maar toch. Enkele maanden geleden gingen hun bankautomaten dicht uit angst voor hacking. Ruim twee jaar geleden ging een update gigantisch de mist in waardoor klanten niet meer mobiel of va internet konden bankieren. Dat was vervelend voor klanten en ook een pr-ramp van jewelste. Wekenlang beheerste die nefaste update het nieuws. 

Net zoals het ook geen vrolijk beeld is als phishing-slachtoffers voor je deur appels uitdelen. De appel van de digitalisering smaakt wel heel zuur bij Argenta.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-09T11:51:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.