Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Digitale transformatie

‘Bedrijven missen digitale transformatiestrategie’

18 juli 2016 - 08:163 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieIFS
Christel Dieleman
Christel Dieleman

De Zweedse firma IFS, leverancier van bedrijfssoftware, heeft onderzoek gedaan onder bijna vijfhonderd senior beslissers in verschillende sectoren. Binnen de Benelux geeft 93 procent van de respondenten aan te denken dat digitale transformatie een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. Zo'n 40 procent mist echter een strategie op dit gebied.

Het is voor de beslissers onduidelijk wie er verantwoordelijk is voor digitale transformatie. De cfo wordt door 56 procent van de respondenten in de Benelux als verantwoordelijk gezien. In andere regio’s ligt dat anders. Respondenten wereldwijd geven aan dat de ceo, cio, cto of cfo verantwoordelijk is voor digitale hervorming. Managers op een lager niveau worden buiten de Benelux door slechts 18 procent genoemd.

Hooggeplaatste managers (directieniveau) geven aan dat zij zelf zeggenschap hebben over digitale veranderprocessen. Van de ceo’s vindt 53 procent dat hij/zij daarvoor verantwoordelijk is. De bijbehorende percentages van de cfo’s en de cio’s zijn respectievelijk 69 procent en 63 procent. Dit strookt dus niet met het beeld dat de rest van de organisatie heeft.

Geen strategie

Wereldwijd geeft 86 procent van de respondenten aan dat digitale transformatie de komende vijf jaar een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. 76 procent verklaart eerst meer informatie nodig te hebben over dit onderwerp. Veel bedrijven zijn echter nog niet ver wat de strategie betreft: 40 procent van de respondenten zegt geen duidelijke strategie te hebben voor digitale hervorming. 

Technologieën

Gevraagd naar hoe belangrijk bepaalde technologieën zijn voor digitale transformatie binnen hun betreffende sectoren, gaven beslissers gemiddeld de volgende waarderingen:

(Schaal: 1-100. 1 = onbelangrijk, 100 = zeer belangrijk).

Internet of things: 59

Cloud computing: 59

Cognitive computing: 55

Machine learning: 53

Draagbare technologie: 48

3D-printing: 42

Drone technologie: 39

Onzekerheid

‘Dit onderzoek toont aan dat senior managers in grote sectoren het potentieel van digitale transformatie wel inzien, maar nog geen strategie klaar hebben liggen om het daadwerkelijk uit te voeren. Er lijkt ook grote onzekerheid te bestaan over de verantwoordelijkheid voor het in gang zetten van digitale hervormingsprocessen binnen bedrijven. Bedrijven moeten daarom hun doelen op een rijtje zetten en duidelijke strategieën ontwikkelen om zo optimaal gebruik te maken van digitale hervorming’, zegt Mark Boulton, cmo van IFS.  

Over het onderzoek

Bijna vijfhonderd respondenten in meer dan twintig landen werden ondervraagd om meer inzicht te krijgen in hun mening over digitale transformatie. De respondenten bestonden uit senior beslissers in verschillende sectoren waarmee IFS samenwerkt, waaronder industrie, bouw, detailhandel, olie en gas en energie- en nutsbedrijven.

IFS levert bedrijfssoftware op het gebied van erp, eam en esm. De Zweedse firma is een beursgenoteerde onderneming, opgericht in 1983, met meer dan 2800 medewerkers. In 2015 behaalde IFS een omzet van 320 miljoen euro.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Digitale transformatie
OpinieCloud & Infrastructuur

Digitale transformatie is essentieel voor groei

Digitale transformatie
ActueelInnovatie & Transformatie

1 op 2 bedrijven zien belang digitale transformatie niet

vier vingers
OpinieInnovatie & Transformatie

Vier obstakels bij de digitale transformatie

Digitale transformatie
ActueelInnovatie & Transformatie

Beveiliging struikelblok bij digitale transformatie

Eén reactie op “‘Bedrijven missen digitale transformatiestrategie’”

  1. Hans Fierloos schreef:
    18 juli 2016 om 10:44

    Diezelfde percentages gelden ontgetwijfeld voor andere Buzzwords als: IOT, Cloud, Mobility. Aldus krijg je het volgende generieke onderzoeksresultaat als bewijs van de 80/20 regel:

    Binnen de Benelux geeft 80 procent van de respondenten aan te denken dat Buzzword een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. Zo’n 20 procent mist echter een strategie op dit gebied.

    PS: Die percentages kunnen per onderzoek iets afwijken!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs