Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Digibeten krijgen universele bankdiensten

23 juli 2021 - 08:40ActueelFinanciële dienstverlening
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Klanten die niet online bankieren zullen voortaan over een standaardpakket aan bankdiensten kunnen beschikken. Dat is de banksector met de overheid overeengekomen. Het pakket zal maximaal 60 euro per jaar mogen kosten.

Nu steeds meer mensen online bankieren, sluiten steeds meer bankkantoren en bankautomaten hun deuren. Toch is niet iedereen mee met de digitale revolutie. Vooral ouderen handelen hun bankzaken nog graag in een kantoor af. Voor dat soort klanten zullen de banken een universele bankdienst moeten aanbieden, tegen maximaal vijf euro per maand. Daarvoor krijgen de klanten een debetkaart, mogen ze minstens 24 keer gratis geld afhalen aan een automaat van hun eigen bank, kunnen ze minstens 60 manuele verrichtingen aan een loket uitvoeren en kunnen ze in het bankkantoor rekeninguittreksels afdrukken.

De prijs van 60 euro is ook een maximumprijs. Als een bank minder aanrekent, mag ze de prijs met maximaal 6 euro per jaar laten stijgen en niet boven de 60 euro gaan. De banken die de universele bankdienst zullen aanbieden, zijn Argenta, Axa Bank, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, de bank van Bpost, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC en KBC Brussels en VDK bank. Samen zijn zij goed voor ongeveer 95 procent van de Belgische markt. 

De nieuwe universele bankdienst moeten ten laatste op 1 januari ingaan. Over hoeveel mensen géén gebruikmaken van digitale diensten, bestaan geen harde cijfers. In Het Laatste Nieuws stelt de bank KBC dat ongeveer 13 procent van haar klanten geen gebruik maakt van digitale mogelijkheden. Maar, zo onderstreept de bank, daaruit conclusies trekken is moeilijk. ‘We weten dat veel mensen klant zijn bij verschillende banken. Het is dus goed mogelijk dat ze bij de ene bank nog een oude rekening hebben staan en bij een andere bank wel digitaal actief zijn.’

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelCloud & Infrastructuur

Chipschaarste bedreigt ook bankkaarten

ActueelSecurity & Awareness

Windows is zwakke plek bij digitale bankoverval

bankapp fintech app banking
ActueelInnovatie & Transformatie

Cake duikt op in app van bank Argenta

Kim Van Esbroeck
AchtergrondFinanciële dienstverlening

‘Apps maken van een bank nog geen digitale bank’

OpinieFinanciële dienstverlening

Hoe technologie digitaal bankieren verandert

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs