Proximus eist ‘faire’ groothandelstarieven

Dominique Leroy

Dominique Leroy

Als Proximus toegang moet verlenen aan alternatieve operatoren tot zijn glasvezelnet, dan kan dat alleen onder ‘faire regulering’. Zo niet, zou de uitrol van dat netwerk wel eens vertraging kunnen oplopen. Dat zei topvrouw Dominique Leroy gisteren bij de voorstelling van de laatste kwartaalcijfers van Proximus, zo schrijft De Tijd.

De Belgische telecomregulator BIPT kondigde vorige maand aan dat het de groothandelstarieven op de kabelmarkt stevig wil verlagen. Operatoren als Telenet, VOO en Brutele zouden daardoor veel minder kunnen vragen om concurrenten op hun netwerken toe te laten.

In september komt er ook een voorstel van het BIPT rond het glasvezelnet dat Proximus aan het uitrollen is. Het bedrijf biedt het ondertussen in elf steden aan en het heeft er zo’n drie miljard euro voor opzijgezet. Proximus ziet liever niet gebeuren dat de prijzen voor toegang tot dit netwerk onder druk komen te staan. ‘We beschouwen faire regulering, met de juiste voorwaarden om te investeren, als essentieel voor elke toekomstige beslissing over onze glasvezeluitrol', zo citeert De Tijd de Proximus-ceo. Ze gaat niet zo ver om de uitrol stop te zetten, maar laat uitschijnen om die wel op een lager pitje te zetten.

Proximus heeft eerder ook al gedreigd om de glasvezelinvestering te vertragen, in 2017. Ook dat was toen naar aanleiding van een voorstel van het BIPT.

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar kon Proximus een omzet van 1,41 miljard realiseren, iets onder de verwachting. De winst voor belastingen en afschrijvingen daalde ook, maar kwam toch licht boven verwachting uit: 484 miljoen euro. Het bedrijf verkocht een stuk minder gsm’s en had ook last van de (verplicht) lagere tarieven voor internationaal bellen en sms’en. Het kon wel 25.000 nieuwe gsm-abonnees aantrekken en meer ‘quad play’-bundels slijten. Van de 2,95 miljoen gezinnen die klant zijn bij Proximus, gingen er zo’n 740.000 voor een quad play-pakket. Ook bij vast internet (plus zesduizend) en digitale televisie (plus vijfduizend) konden meer klanten binnengehaald worden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-07-31T10:30:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.