Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
drone testing

Voorrangsregels voor drones in de maak

02 december 2019 - 13:07ActueelCloud & Infrastructuur
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) werkt aan voorrangsregels tussen drones en bemande vliegtuigen. Daarbij zullen bemande vluchten over het algemeen voorrang hebben op onbemande vluchten.

Het is de eerste keer dat wereldwijd dergelijke regelgeving wordt ontworpen en ingevoerd, zegt EASA-directeur Patrick Ky. De komst van dit plan is een vervolg op de Europese droneregels die afgelopen zomer zijn vastgesteld en in juni 2020 van kracht worden. Toen zijn eisen gesteld aan vooral kleinere drones die met een commercieel doel vliegen. Er zijn bijvoorbeeld eisen gesteld aan de maximale vlieghoogte: 120 meter. Ook is een systeem ingevoerd om te voorkomen dat drones verboden gebied in vliegen.

Het aantal drones, de verschillende doeleinden ervan en zeker de complexe vluchten waarbij de vaartuigen buiten het zicht vliegen, nemen snel toe. Dat maakt de noodzaak om uniforme regels voor de Europese lidstaten op te stellen, aan te nemen en te implementeren alleen maar groter, zegt Ky. ‘We moeten een manier vinden om het verkeer van (kleinere) drones boven steden in goede banen te leiden. Er zijn steeds meer partijen geïnteresseerd om deel uit te maken van het luchtruim. Denk aan Google en Amazon, voor het vervoer van pakketjes, drones die bruggen en gebouwen inspecteren en drones die elektriciteitskabels controleren.’

Essentieel is dat ze goed gaan communiceren met de al bestaande luchtvaartuigen die al veel langer (laag) boven steden vliegen. ‘De uitdaging is om al die verschillende type drones en drone-operaties in het luchtruim boven stedelijk gebied te integreren met het al bestaande luchtverkeer dat door de luchtverkeersleiding wordt beheerd. Niets doen was geen optie. Dan zou namelijk elk land met zijn eigen regelgeving komen en krijg je per land compleet verschillende situaties.’

De voorgestelde regelgeving moet begin 2020 klaar zijn, waarna de Europese Commissie en uiteindelijk de afzonderlijke lidstaten er over gaan discussiëren. Het streven is dat de regels eind 2020 worden aangenomen. De nieuwe wetten zullen tijdens de Amsterdam Drone Week 2019 gepresenteerd worden, op vijf en zes december. 

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

AchtergrondInnovatie & Transformatie

Dronesoccer, leuk misschien, maar ook nuttig?

Politie zwaailicht
ActueelInnovatie & Transformatie

Antwerpse politie test Hasseltse drones

ActueelCloud & Infrastructuur

SAFIR-consortium houdt drone-demo in Antwerpen

drone testings
AchtergrondInnovatie & Transformatie

Drone met spijkerpistool, wat klust u op een drone?

drone testing
ActueelCloud & Infrastructuur

Drone-investeringen gaan boven het miljard dollar

Eneco controleert zonnepanelen met DroneGrid
ActueelWerkplek & Beheer

Gartner: markt voor drones gaat sky-high

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs