Internetbellen steekt klassieke telefoon voorbij

Dit artikel delen:
Kiesschijf

Voor de eerste keer telefoneren Belgen meer via internet dan via de vaste telefoonlijn. Dat blijkt uit de jaarlijkse telecomenquête van het BIPT. Facebook Messenger en Whatsapp zijn de populairste diensten om met elkaar te bellen.

Voor de eerste keer sinds het Belgische Instituut voor Post en Telefonie het onderzoek uitvoert, blijken er meer mensen aan te geven dat ze bellen via internet (57 procent) dan via de klassieke telefoon (53 procent). Zeker bij jonge mensen is de trend duidelijk. De belangrijkste providers van internettelefonie zijn Whatsapp (94 procent) en Facebook Messenger (77 procent). Het aandeel van de bundels, in het bijzonder van de quad play-bundels, blijft wel erg hoog, waardoor de consumenten sterker gebonden zijn aan hun operator. Ook het gebruik van internettelevisie (35 procent) en video op aanvraag (32 procent) blijft toenemen.

Als consumenten een operator moeten uitkiezen, worden nog steeds vrij klassieke criteria vermeld: de interessante prijs van de bundel (voor 47 procent), het gewoon zijn aan die operator (34 procent) en de interessante inhoud van de bundel (29 procent). Meer en meer duiken ook andere criteria op, zegt het BIPT: de reputatie van de operator, de kwaliteit van de dienst en de verbindingssnelheid.

Geen problemen

Bijna twee derde van de consumenten hebben in het afgelopen jaar geen problemen ondervonden met hun operator(en). Dat is een verbetering met 4 procent ten opzichte van de vorige editie van de enquête. De dienst waarmee ze duidelijk het meest problemen hebben ervaren, blijft het internet thuis (vast of wifi) (69 procent). Wat de aard van het probleem betreft, melden de consumenten het vaakst (74 procent) de kwaliteit van de dienst (verzadigd netwerk, onderbrekingen, verbindingssnelheid, dekkingsprobleem). Inactieve diensten, onderbrekingen van lange duur of herstellingstijden komen ook geregeld voor (28 procent).

Het BIPT onderzoekt sinds 2012 het gedrag van de Belgische consumenten op de markt voor elektronische communicatie. Er werden daarvoor dit jaar zo’n vijfduizend vragenlijsten verzonden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-23T09:55:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.