Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Corona gaf e-commerce stevige duw in de rug

09 september 2021 - 10:10ActueelCloud & Infrastructuur
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Voor wie er nog mocht aan twijfelen: de coronapandemie heeft het online-shoppen definitief op de radar gezet bij de Belg. De recentste enquêtecijfers van Safeshop.be bewijzen dat: bijna de helft van de ondervraagde Belgen kocht meer online dan in 2019.

Voor het vijfde jaar op rij stelt Safeshops.be zijn studie voor naar het online koopgedrag van de Belgische consument. De impact van de coronacrisis is duidelijk terug te vinden in de resultaten. Bijna de helft (48 procent) van de deelnemers kocht meer online dan in 2019. Een derde van de online-shoppers (in 2020: 20 procent) plaatste wekelijks of dagelijks – sommigen zelfs meerdere keren per dag – een bestelling. De verwachting is dat – zelfs na Covid –  deze stijgende trend aanhoudt. Bijna zeven op de tien verwachten dat ze volgend jaar evenveel zullen kopen. Een kwart zegt dat ze in de toekomst nog meer online zullen kopen.

Het rapport peilt ook de zorgen van online-shoppers. Opvallend hierbij is dat consumenten voor het eerst de bescherming van hun data als belangrijkste element opgeven. Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat privacy hun grootste bezorgdheid is. Zij ervaren dit als belangrijker dan het ontvangen van een niet beschadigd pakket of een kwalitatief product.

Een vierde van de respondenten blijkt ook bereid te zijn om meer te betalen voor duurzame producten. Een derde van hen wil dat niet en 42 procent geeft aan dat ze daar geen mening over hebben. Opvallend is dat de 50+-generatie eerder weigerachtig staat tegen het meer betalen voor duurzame producten. Nog geen een op de tien van hen toont daar een bereidheid toe. Dit in tegenstelling tot een derde van de jongere generaties (18-30- & 31-50-jarigen) die wel bereid zijn om extra te betalen voor duurzame producten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Reizen blijven achter in e-commerce-boom

    Webwinkel
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Visterin Fileert: E-commerce is geen vriendendienst

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgische e-commerce slikt omzetdaling

    ActueelCloud & Infrastructuur

    België maakt zich op voor Amazon

    ActueelCarrière

    Missen e-commerceboot kost België duizenden jobs

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Webshops willen graag duurzamer worden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs