Belgische leerkrachten halen heel wat barrières aan om geen technologie in het klaslokaal te gebruiken. In Wallonië noemt 53 procent een gebrek aan hardware en Wi-Fi als barrière om. Dit probleem doet zich ook in Vlaanderen voor (39 procent). Verder werd onder meer angst, tijdverlies, geen meerwaarde, gebrek aan vaardigheden en gebrek aan leermateriaal aangehaald als redenen om geen e-learning in de klas te gebruiken.
Ondanks dat er weinig kant-en-klaar digitaal lesmateriaal beschikbaar is, is er een voorhoede van leraren die technologie met veel plezier en succes inzet. Zij geven aan dat technologie tijdbesparend is, dat ze gemakkelijker authentieke leeromgevingen kunnen creëren, meer kunnen variëren in hun lessen en de leerlingen gemakkelijker kunnen motiveren.
Om e-learning succesvol te implementeren willen leraren meer tijd en flexibiliteit in het schoolsysteem om experimenteren, gebruikersvriendelijke apps en software en meer digitaal lesmateriaal op maat
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: