Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Adoptie e-learning staakt door kennisgebrek

27 oktober 2016 - 08:09ActueelOnderwijsiMindsSamsungUniversiteit GentUniversiteit Tilburg
Kevin Stickens
Kevin Stickens

Leraren willen graag aan de slag technologie, maar in de praktijk blijft dit lastig. Oorzaak hiervoor is het kennisgebrek om zelf digitale lesprogramma’s te ontwikkelen. Daarnaast neemt e-learning veel tijd in beslag en zijn er geen geschikte toepassingen en apps beschkbaar. Dit blijkt uit onderzoek van iMinds-MICT, een onderzoeksgroep van de Universiteit Gent, in samenwerking met Tilburg University en de Université catholique de Louvain (UCL) in opdracht van Samsung.

Belgische leerkrachten halen heel wat barrières aan om geen technologie in het klaslokaal te gebruiken. In Wallonië noemt 53 procent een gebrek aan hardware en Wi-Fi als barrière om. Dit probleem doet zich ook in Vlaanderen voor (39 procent). Verder werd onder meer angst, tijdverlies, geen meerwaarde, gebrek aan vaardigheden en gebrek aan leermateriaal aangehaald als redenen om geen e-learning in de klas te gebruiken.

Ondanks dat er weinig kant-en-klaar digitaal lesmateriaal beschikbaar is, is er een voorhoede van leraren die technologie met veel plezier en succes inzet. Zij geven aan dat technologie tijdbesparend is, dat ze gemakkelijker authentieke leeromgevingen kunnen creëren, meer kunnen variëren in hun lessen en de leerlingen gemakkelijker kunnen motiveren.

Om e-learning succesvol te implementeren willen leraren meer tijd en flexibiliteit in het schoolsysteem om experimenteren, gebruikersvriendelijke apps en software en meer digitaal lesmateriaal op maat 

Meer over

AppsE-learningPDF

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Vaardigheden skills
ActueelCarrière

Vlaamse werknemer buist zichzelf op ai-vaardigheden

ActueelOnderwijs

Ict in onderwijs: 1 coördinator beheert 2.000 laptops

student vrouw leren laptop computer
ActueelCloud & Infrastructuur

KU Leuven verlaagt opslaglimiet voor studenten

ActueelCarrière

Stanford en Accenture starten training over verantwoord ai-gebruik voor managers

ActueelData & AI

Onderzoekers bepleiten mens-geïnspireerde taalmodellen

Bill Gates
ActueelCarrière

Bill Gates: ‘Als ik nu opgroeide, zou ik de diagnose autisme krijgen’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs