Smals tekent lichte omzetterugval op

Dit artikel delen:
Daling

Ict-dienstverlener Smals behaalde in 2015 een omzet van 227,9 miljoen euro. Dat is een daling van 0,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Toen bedroeg de omzet 228,7 miljoen euro. Dit is naar eigen zeggen de eerste nominale omzetdaling sinds de afgelopen tien jaar. De dienstverlener schrijft de omzetdaling toe aan de terugloop aan medewerkers.

Smals is de gemeenschappelijke ict-dienstenorganisatie van de openbare instellingen van sociale zekerheid. Het bedrijf had in 2014 1759 medewerkers. In totaal hebben zo’n honderd mensen de organisatie verlaten om meerdere redenen: pensioen, carrièrewending of zelfs ontslag. Daar tegenover staat een aanwerving van zeventig medewerkers. Dit brengt het medewerkersaantal van 2015 op 1720. Dat is een netto daling van 39 mensen (2,2 procent) ten opzichte van het jaar ervoor.

Het bedrijf hoopt in 2016 minimaal honderd nieuwe medewerkers aan te nemen. Dit met het oog op de stijgende vraag naar nieuwe projecten. Het vacatureaanbod betreft vooral analisten, Java-ontwikkelaars, projectbeheerders, senior systeembeheerders en network & security-specialisten. Competenties die daarbij horen zijn gericht op JBoss-middleware, bi & big data en cloud-infrastructuren.

Meer met minder middelen

‘Meer doen met minder middelen. Dat was in 2015 de centrale opdracht voor Smals’, vertelt de woordvoerder. ‘We realiseerden een productiviteitsstijging van 10 procent op de intra-murosactiviteiten. Dat zijn de activiteiten die Smals zelf uitvoert voor zijn afnemers. Denk aan softwareontwikkeling en infrastructuurdiensten.’

De dienstverlener schrijft de productiviteitsverhoging toe aan drie onderdelen: besparingen op de (aankoop)kosten, extra dienstverlening zonder meerkost en door dezelfde diensten slimmer en goedkoper uit te voeren.

Zo werd bespaard op projectbudgetten (-12,5 procent). Het betreft ict-projecten, voornamelijk applicatieve projecten, ten dienste van de aangesloten overheidsinstellingen. Deze projecten werden goedkoper uitgevoerd en er werd bespaard op de kosten van het ict-infrastructuurbeheer en de bijhorende diensten.

Smals constateert een forse groei in de vraag naar detachering van gespecialiseerde medewerkers in loondienst (+2,5 procent) en naar consultants uit de private sector (+15,5 procent).

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2016-06-10T14:13:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.