Cybercrime is derde populairste manier om te frauderen

Een op vijf Belgische bedrijven slachtoffer van fraude

Dit artikel delen:

Eén op de vijf bedrijven in België kreeg het voorbije jaar te maken met fraudeurs. De ondernemingen verliezen gemiddeld 150.000 euro per incident. Na het ontvangen van valse facturen en het verduisteren van bedrijfsactiva is cybercriminaliteit de populairste manier om fraude te plegen.

De cijfers komen uit een onderzoek van het adviesbureau BDO. Uit de studie blijkt dat bedrijven die nog geen slachtoffer waren van fraude of een poging daartoe, een uitzondering aan het worden zijn in België. Amper 23 procent van de ondernemingen kwam de voorbije vijf jaar niet in aanraking met fraude. Opvallend: grote bedrijven hebben evenveel last van fraudeurs als de kleine ondernemingen in ons land.

Ondanks de steeds digitalere wereld is hacking niet de populairste manier om fraude te plegen. De klassieke valse factuur blijft door zijn eenvoud de meest gebruikte vorm van fraude. Vijftien procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan de voorbije vijf jaar minstens één valse factuur te hebben betaald. Als ze terugblikken op het voorbije jaar, is zeven procent slachtoffer. Het verduisteren van bedrijfsactiva prijkt op nummer twee. Cybercriminaliteit vervolledigt de top-3.

‘Cybercriminaliteit zal in de toekomst alleen maar populairder worden’, zegt Stéphane Goddé van BDO. ‘Het is voor fraudeurs een kostenefficiënte manier. Bedrijven die het slachtoffer worden van fraude via cybercrime zijn bovendien niet snel geneigd om toe te geven dat ze het slachtoffer werden van dit type fraude.’

De directe kosten van een fraudegeval door cybercrime bedragen gemiddeld 94.000 euro. Goddé: ‘Maar als we naar de kosten kijken die cybercriminaliteit bijkomend veroorzaakt, spreken we al gauw van een veelvoud. Denk aan een onderbreking van de bedrijfsactiviteiten of een deuk in het bedrijfsimago.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-11-13T10:29:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.