Febelfin waarschuwt met deep fakes tegen phishing

Dit artikel delen:
phishing

Bankenfederatie Febelfin heeft een nieuwe sensibiliseringscampagne opgezet om het grote publiek te waarschuwen voor phishing-mails. Voor de campagne werden ‘deep fake’-video’s gemaakt van vier bekende Belgen. De noodzaak om te sensibiliseren blijft hoog, klinkt het.

Voor de nieuwe campagne werden aan Nederlandstalige kant de gezichten ‘geleend’ van Leah Thys (Marianne uit Thuis) en presentator Thomas Vanderveken. Aan Franstalige zijde waren dat ex-Miss België Julie Taton en journalist Christophe Deborsu. Het woord ‘lenen’ is op zijn plaats want de vier hebben geen moment zelf op de opnameset gestaan. Febelfin deed immers een beroep op deepfake-technologie. Daarbij worden menselijke beelden samengesteld op basis van artificiële intelligentie. De hoofden van de vier hoofdspelers werden op het lichaam van een nobele onbekende geplakt. Het resultaat is dan ook compleet nep, net zoals de vraag van een bank om je codes te delen via een link.

‘Het filmpje is zo goed gemaakt dat de mogelijkheid van twijfel nog bestaat’, zegt Leah Thys. ‘En dat is net wat waar deze campagne mensen voor wil waarschuwen: je kunt online onware dingen heel echt laten lijken. Dus als je een klein vermoeden hebt dat iets niet echt is, ga er dan vooral niet op in. Ik ben echt gedegouteerd dat criminelen ook in deze moeilijke tijden nog altijd nieuwe manieren vinden om mensen van hun centjes te beroven. Iets nemen dat van jou is, dat doe je niet.’

Fraudeurs spelen dan ook gretig in op de corona-actualiteit. Google detecteert momenteel per dag 18 miljoen phishing- en malwaremails over corona per dag. Met andere woorden: ongeveer 20 procent van alle phishing-mails zinspeelt op het virus. De tijd dat phishingberichten in een oogopslag te herkennen waren en vol taalfouten stonden, ligt ook achter ons.

Pakje onderweg

Ook professor Tim Smits van het Instituut voor Mediastudies van de KULeuven merkt een toenemende professionalisering van phishing. ‘Cybercriminelen leveren goede imitaties van effectieve bedrijfscommunicatie. De onderwerpsregels van hun berichten mikken op relevantie en maken mensen nieuwsgierig. De fraudeurs geven zich uit voor officiële instellingen zoals banken of ze slaan juist een heel vertrouwelijke toon aan zoals je van collega’s zou verwachten.’

Dat laatste is niet zonder belang want er belanden ook heel wat phishingmails in de mailboxen van werknemers. Dat weten ze ook bij Phished, een bedrijf dat gespecialiseerd is in phishing en social engineering. Zij helpen bedrijven door hun medewerkers te leren phishingaanvallen te herkennen. Phished stelde een lijstje van onderwerpregels op waar tegenwoordig het vaakst op geklikt wordt. ‘Hoe verbinden met het hoofdkantoor’, zogenaamd van de it-administrator, staat op nummer één. Daarna volgt ‘X heeft een bestand met u gedeeld’, dat zogezegd van Microsoft afkomstig is. Ook van Microsoft is ‘Your administrator has updated your account’. ‘Uw pakje is onderweg’ is ten slotte eveneens zeer populair.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-04-30T14:02:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.