Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Phishingslachtoffers dagen Argenta voor rechter

25 november 2021 - 13:52ActueelFinanciële dienstverlening
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Een groep van dertig slachtoffers van phishing daagt Argenta voor de rechter. de bank wil de klanten (die samen 600.000 euro kwijt zijn) niet vergoeden omdat er van grove nalatigheid sprake zou zijn. Dat meldt De Tijd.

Nadat ze door phishers waren opgelicht, probeerden de benadeelde klanten hun verliezen te recupereren bij Argenta, maar die bank wees de claims af. Argenta stelt dat er van grove nalatigheid sprake is, dat de klanten bewust geld naar de phishers hebben overgemaakt en dat ze wettelijk niet aansprakelijk is. 

De klanten vinden echter dat de bank mee verantwoordelijk is en dat ze niet op tijd verwittigd werden over nieuwe nieuwe fraudetechnieken. Twee klanten werden bijvoorbeeld in het ootje genomen door ‘spoofing’, waarbij criminelen hun telefoonnummer veranderen door dat van de bank. ‘Zelfs onze lokale kantoorhouder had nog nooit van die praktijk gehoord’, klinkt het. ‘Hoe kan men dan zeggen dat we ons bewust hebben laten misleiden.’ De twee zijn door de oplichters 25.000 euro lichter gemaakt. 

Argenta wil wel met de klanten praten, maar enkel op individuele basis, omdat, zegt ze aan De Tijd, ‘onderworpen is aan strenge vertrouwelijkheisverplichtingen’. Desondanks hebben de klanten de bank gedagvaard. Ze stellen dat het de eerste groepsvordering ooit is tegen een bank in België. Argenta zegt alle medewerking te zullen verlenen. 

Argenta is niet de enige bank die in de clinch ligt met phishingslachtoffers. Er lopen verschillende rechtszaken waarbij mensen een schadevergoeding van hun bank eisen na phishing. In 2018 ging een wet in voege die stelt dat dat banken aansprakelijk als geld via frauduleuze constructies wordt gestolen, behalve dus als er grove nalatigheid bij de klant in het spel is. Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële zaken, ziet al langer dat sommige banken hun algemene voorwaarden aanpassen zodat het gemakkelijker wordt om klanten die grove nalatigheid in de schoenen te schuiven. 

Ook de traagheid van Justitie speelt in het voordeel van de banken. Vaak verzanden dit soort zaken in een uitputtingsslag die alleen de meest vermogende klanten zich kunnen permitteren, merkt een advocaat in De Tijd op: ‘Twee jaar geleden won ik een gelijkaardige zaak over phishing voor de Leuvense ondernemingsrechtbank. De bank ging in beroep en het dossier staat nu op de wachtlijst. De verwachte pleitdatum is in 2027.’

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

OpinieCarrière

4 praktische tips voor it-admins tegen phishing

phishing
ActueelOverheid

Aantal phishing-aanvallen blijft stijgen

Hacker
ActueelSecurity & Awareness

8 op 100 Belgen was slachtoffer phishing

OpinieInnovatie & Transformatie

Kijk in deze tijd uit voor corona-phishing

ActueelFinanciële dienstverlening

It-storing BNP Paribas Fortis plundert rekeningen

bankkaat
ActueelFinanciële dienstverlening

Appronto updatet klantenportaal Argenta Nederland

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs