België realiseert geautomatiseerd spoortraject

Trein van NMBS

De spoorlijn tussen Antwerpen en Anthus is volledig is overgeschakeld op ECTS (European Train Control System). Dit systeem moet een optimale veiligheid van het treinverkeer garanderen. Het is naar eigen zeggen het eerste deel in Europa die is aangesloten op het Europees beveiligingssysteem.

Het ECTS systeem bewaakt wissels, lichtsignalen en en snelheden en grijpt in wanneer en problemen dreigen. In België is in totaal al 1228 kilometer spoor met de technologie uitgerust. Binnen zeven jaar moet het volledige spoor zijn omgeschakeld op dit netwerk. Het netwerk maakt maximaal gebruik van de automatische piloot mogelijk.

Het implementeren van deze technologie vergt een investering van vier miljard euro. De omschakeling zorgt ook voor een serieuze efficiëntieslag aangezien er niet meer van locomotief of bestuurder geswitcht moet worden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2015-12-24T15:36:00.000Z Kevin Stickens


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.