Adobe Flash staat op het punt van omvallen. Zeker nu Google heeft besloten om het ook in de ban te doen voor zijn ads-netwerk DoubleClick. Het is echter de vraag of deze actie van de softwarereus de telloorgang van Flash versnelt.
De multimediasoftware Flash van grafisch gigant Adobe staat niet alleen onder druk wat webvideo betreft. Ads-reus Google doet Flash in de ban voor zijn ads-netwerk DoubleClick, per 2 januari 2017. De omvang van Google zorgt ervoor dat deze beslissing een flinke impact zal hebben. Opvallend is dat de internetreus nog wel een uitzondering hanteert: voor video-ads.
Toch is dit een nieuwe nagel aan de doodskist voor Flash. De ads-ban van Google gaat zelfs voor de zomer al deels in. Per 30 juni dit jaar kunnen display-ads die zijn gemaakt in Flash niet langer worden ge-upload naar Google’s AdWords en DoubleClick Digital Marketing, kondigt het bedrijf aan. Vervolgens mogen Flash-ads vanaf 2 januari niet meer draaien op die veelgebruikte ads-systemen van Google. Zicht op het einde van Flash, en dan binnen twee jaar al? Of is het commerciële ‘wishfull thinking’ en blijft Flash nog jaren dienst doen? Wat vind jij?
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: