Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Online rechten en plichten

De online wereld verandert constant. Waar vroeger alles online kon en mocht gegooid worden, letten we vandaag meer op. Verwijder je iets van het internet, dan is dat immers nooit volledig verdwenen. En ook met de gegevens van derden moeten we voorzichtiger omgaan en rekening houden met diverse regeltjes. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Wij geven je inzicht in je online rechten en plichten.

Rechten in e-commerce

Online shoppen, we doen het allemaal graag. Toch loopt er regelmatig iets mis bij online aankopen. Als consument heb je gelukkig wat rechten waarop je kan terugvallen. Zo is er een wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen. Je hebt het recht om, bijvoorbeeld, kleding te passen. Niet tevreden? Dan kan je die binnen de 14 dagen terugsturen. Product ontvangen, maar is er iets mis mee? Dan zijn je consumentenrechten geschonden. Je hoeft niet meteeen naar de rechtbank te stappen, maar je neemt in eerste instantie best contact op met de verkoper om een oplossing te zoeken. Lukt dat niet? Dan kan je bemiddeling inschakelen. Tot slot kan je je geschil voorleggen aan de Consumentenombudsdienst. Biedt ook dat geen soelaas? Dan zoek je maar beter een goede advocaat in België om gerechtelijke stappen te ondernemen.

Persoonlijke gegevens

Waar persoonlijke gegevens vroeger voor iedereen beschikbaar waren, is dat vandaag niet meer het geval. Nu is er immers de wet van gegevensbescherming, ook gekend als GDPR. Deze wet zorgt in Europa voor de beveiliging en bescherming van persoonlijke gegevens. Ga je als bedrijf niet voorzichtig om met de gegevens van klanten of derden, dan kan de CEO een serieuze boete krijgen. Stel: een West-Vlaams bedrijf komt met veel mensen - en dus persoonsgegevens - in contact, maar weet niet goed hoe het met die GDPR-regels moet omgaan. Uiteraard vermijdt zo’n bedrijf liever een boete en wil het ook geen advocaat uit Brugge, bijvoorbeeld, onder de arm nemen. Een privacycoach kan hierbij helpen. Unizo is dé geschikte partij om zelfstandigen en kmo’s te informeren over de GDPR en ook de zogenaamde GDPR-tool helpt alle zaakjes op orde te krijgen.

Juridisch advies

Ben je slachtoffer geworden van phishing of een andere vorm van online fraude? Dan kan je best wat juridisch advies gebruiken. Gelukkig is dat gratis, want iedereen heeft recht op een antwoord op eenvoudige juridische vragen. Op vaste momenten kan je hiervoor terecht bij het Justitiehuis, het OCMW of het Sociaal huis. Zijn je vragen wat complexer, dan zullen zij je doorverwijzen naar een pro-Deoadvocaat die volledig of deels gratis is voor mensen met weinig bestaansmiddelen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-07-21T17:59:23.000Z dbom
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.