Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Ontslag afscheid opstappen

Afzwaaiende ING-baas laat it-ergernis achter

15 juni 2020 - 09:553 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurING
William Visterin

Als topman Ralph Hamers eind deze maand ING verlaat, dan laat hij een bedenkelijke it-omgeving achter. In elk geval kon de Nederlandse bestuursvoorzitter niet waarmaken wat hij voor ogen had.

Jarenlang tikte in de ontvangsthallen van de ING-hoofdkantoren in Amsterdam en Brussel een digitale klok af tot 26 mei 2020. Tegen dan moest er voor de groep sprake zijn van één geïntegreerd bankplatform voor België én Nederland. Maar recent is die klok stilletjes verwijderd.

Niet tot een goed einde

Het voorbeeld uit de krant De Tijd doet al uitschijnen dat de geplande integratie niet tot een goed einde is gebracht. Unite Be+NL, de officiële naam van het project om de Belgische en Nederlandse bankplatformen in elkaar te laten haken, was een van de prestigeprojecten van topman Ralph Hamers. ING trok er achthonderd miljoen euro voor uit.

ING begon er alvast met goede moed aan. Het had ruim tien jaar geleden zijn Nederlandse dochter Postbank geïntegreerd, en dat ging vrij vlot. Maar al snel moesten de oorspronkelijke plannen voor een eengemaakt bankenplatform over de landsgrenzen heen naar de prullenmand. De Belgische Nationale Bank had bezwaren en wilde vermijden dat te veel kerntaken naar Amsterdam zouden verhuizen.

Cultuurverschillen

Het project botste bovendien op complexe it-problemen én grote cultuurverschillen tussen België en Nederland. De Nederlanders waren en zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat België digitaal nog ver achteroploopt.

En dan was er ook de typische bankenwetgeving. De uitdaging was (en is) dat voor zowat elk bankproduct een andere nationale wetgeving bestaat in België en Nederland. ‘Van it’ers hoor ik dat veel van de problemen in het integratieproces daaruit zijn ontstaan. Maar de Nederlanders willen daar niet naar luisteren’, aldus een Belgische vakbondsbron in De Tijd. ‘Veel it’ers hebben het gevoel dat ze ons komen zeggen dat het hier niet draait, terwijl ING Nederland er volgens hen op it-vlak soms nog erger aan toe is.’

Vertraging

De voorbije jaren kwam ING herhaaldelijk in het nieuws met it-problemen terwijl het zich vaak als referentie – als Uber van de banksector – had geprofileerd. In die zin heeft hoogmoed toch ook een rol gespeeld.

Het Unite-project liep alvast de ene vertraging na de andere op. ‘Op een schaal van tien zijn misschien een, twee en drie gerealiseerd’, aldus een externe consultant die voor ING werkte. Volgens ingewijden is het er ondanks de vele tijd en middelen eerder slechter dan beter op geworden.

Hamers zal het in elk geval worst wezen. De 54-jarige bankier maakt eind juni een carrière(switch) naar het Zwitserse UBS.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

OpinieFinanciële dienstverlening

Visterin Fileert: Het it-fiasco van robotbank ING

Ontslagen
ActueelFinanciële dienstverlening

ING zet groot it-project stop

bankapp abonnementen
ActueelFinanciële dienstverlening

ING lanceert digitale abonnementenmanager

België en Nederland
AchtergrondInnovatie & Transformatie

Verschillen Belgische en Nederlandse it’ers te veel?

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs