Uit een onderzoek van Sirris, een consultancy bureau voor ondersteuning bij het uitwerken van technologische innovaties, blijkt dat Belgische start-ups zich vooral richten op de b2b-markt. Met name worden er ondernemingen opgezet op online marketing, hardware en e-health gebied. 28 procent van de start-ups zijn specifiek voor de consumentenmarkt.
De top tien branches waar de Belgische start-ups onder vallen zijn: 1. AdTech 2. Manufacturing 3. HealthTech 4. FinTech 5. HRTech 6. Mobility 7. EdTech 8. MICE 9. MusicTech en 10. Retail.
Present in the States
![](https://www.computable.be/wp-content/uploads/sites/2/2015/04/5260805-300x180.jpg)
Belgische ondernemingen vestigen zich vooral in de hoofdstad Brussel, daarna Antwerpen gevolgd door Gent. De helft van de star-ups start in de regio Vlaanderen, de 33 en 17 procent van de overige ondernemingen worden respectievelijk gestart in het Brusselse gewest en Wallonië. 10 procent van de start-ups vestigen zich in het buitenland en dan met name in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland. 9 procent van de start-ups zijn spin offs van universiteiten zoals Universiteit Gent, Koninklijke Universiteit Leuven en de Vrije Universiteit van Brussel.
Bekijk de infographic van Sirris voor alle cijfers.