Het Belgische digitale marketingbureau Wax Interactive heeft twee Facebook-campagnes gemaakt voor de Japanse autobouwer Lexus. Met een speciale tool kan data uit het sociale netwerk versluisd worden.
Lexus deed beroep op Wax Interactive voor de realisatie van twee lead generation-campagnes, om de verkoop van twee modellen te verhogen. Deze campagnes werden enkel via Facebook opgezet en zijn op maat gemaakt voor elke doelgroep. De tekst en afbeeldingen werden aangepast volgens het geslacht en de professionele status van de gebruikers, hetzij privé of zelfstandig. Via deze advertenties kunnen geïnteresseerden een formulier invullen waarbij ze ook de dealer van hun keuze kunnen aanduiden om een testrit te maken.
Een van de beperking van Facebook is dat het lastig is om de ingevoerde gegevens te raadplegen buiten het sociale netwerk om. Wax Interactive heeft daarom een tool ontwikkeld die het mogelijk maakt om toch de data te importeren in de Lexus-database.
Facebook-api
‘Het is nog altijd mogelijk om de gegevens die klanten hebben achtergelaten éénmaal per dag te downloaden in een Excel-sheet’, zegt projectmanager Pierre Thomas van Wax Interactive. ‘Maar dat is een omslachtig en traag proces en daarna moet al die data ook nog eens manueel verwerkt worden.’
Bij Wax werd dus, aan de hand van de Facebook-api, een kleine tool gemaakt die automatisch die data verzamelt. ‘Elke minuut pollt ons programma Facebook en vraagt het: heeft iemand al het formulier ingevuld? Is dat het geval, dan wordt die data meteen binnengehaald. Daarna wordt automatisch de koppeling gemaakt met het crm-systeem van Lexus: de relevante dealer krijgt een mailtje waarin alle gegevens staan en hij kan de klant meteen opbellen om een testrit te boeken.’
Op maat gemaakt
Om de geïnteresseerden niet te veel af te schrikken, wordt ook niet al te veel data gevraagd, zegt Thomas. ‘Enkel de voor- en achternaam, een e-mailadres en een telefoonnummer. Of iemand Nederlandstalig of Franstalig is of een man of vrouw weten we toch al omdat niet iedereen alle advertenties te zien krijgt. Ook die zijn al ‘op maat’ gemaakt.’
Facebook is perfect op de hoogte van deze werkwijze en heeft er ook geen probleem mee, aldus Thomas. ‘Wij volgen perfect alle voorwaarden op, dus dat is geen probleem. Dit was ook al bij al een vrij eenvoudige tool om te maken. Als je je weg kent in de Facebook-api kan je dit heel snel opzetten, wij hebben er een dag of vier, vijf over gedaan. En ondertussen gebruiken we dit trouwens ook al voor andere klanten dan Lexus.’