De federale regering werkt aan een ‘rijksregister in de cloud’. Eén grote databank moet een einde maken aan de 589 afzonderlijke bevolkingsregisters van de Belgische gemeenten. Dat moet een pak administratieve rompslomp wegwerken, schrijft De Tijd.
De bedoeling is het rijksregister als centrale hub te gebruiken bij de gegevensuitwisseling tussen overheidsdiensten bij wijzigingen in de burgerlijke stand. Dat opent veel nieuwe mogelijkheden, zoals het automatisch doorspelen van een adreswijziging aan het ziekenfonds, de telecomprovider of de bank. In het najaar willen de bevoegde ministers Jan Jambon (NV-A) en Alexander De Croo (Open VLD) hierover met een wetsontwerp komen.
Ook bijvoorbeeld een uittreksel uit het strafregister zou de werkgever zelf online kunnen opvragen. Concreet zal dat wel enkel kunnen gebeuren via een opt-in-clausule, waarmee de burgers eerst uitdrukkelijk toestemming moeten geven aan hun overheid om info te mogen doorspelen aan bedrijven. Daarnaast moeten er garanties zijn voor een voldoende versleuteling van het rijksregisternummer, zodat de bedrijven niet kunnen achterhalen wie daarachter schuilgaat en commercieel misbruik uitgesloten is.
De centrale databank is trouwens maar een eerste stap, schrijft De Tijd nog. Het uiteindelijke doe is de uitbouw van een vergrendelde E-Box, een soort digitale brievenbus van waaruit alles beschikbaar is – facturen, loonfiches, pensioendocumenten, tijdskrediet, uitkeringen of de belastingbrief.
Erg benieuwd hoe VTH op deze overigens zeer goede richting gaat reageren!
Wellicht kan een beveiligde private cloud voor nodige garanties zorgen hierbij