De startup Officient uit Gent bouwt software om de hr-administratie te vereenvoudigen en te automatiseren. Het platform beheert alles tussen de in- en uitdiensttreding (on- en offboarding) van medewerkers. Daar willen we meer over weten.
Sinds september 2017 timmert Officient aan de weg. ‘Ons platform laat toe om alles tussen de on- en offboarding van een werknemer te beheren. Lonen, contracten, vakantiedagen, policies, fleet management, … Er zit heel wat in. Wij mikken op bedrijven, maar ook sociale secretariaten kunnen Officient inzetten als frontend-applicatie. Het voordeel voor de werkgevers is dat ze alles in één tool kunnen centraliseren en papierloos kunnen werken. Zo winnen ze heel wat aan efficiëntie. De werknemer krijgt door onze applicatie eindelijk inzicht in zijn eigen dossier. Hij/zij is op de hoogte van zijn vakantiedagen en heeft de loonbrieven en het arbeidscontract bij de hand’, geeft Michiel Baerelle, één van de vier founders van de startup, aan.
Samen met Willem Delbare, Michiel Crommelinck en Ilias Ismanalijev stond Baerelle aan de wieg van de startup. ‘Willem en ik deden beiden de nodige ervaring op bij Teamleader. Willem was er de co-founder van en aan de slag als cto, terwijl ik er één van de eerste medewerkers was die het sales team vervoegde. We kunnen dus wel op wat startup-ervaring terugblikken. Michiel Crommelinck heeft ervaring bij Securex en kent de wereld van payroll en personeelszaken dus goed. Ook Ilias had de nodige ervaring met platformen en design. Dit zorgt voor de nodige geloofwaardigheid in de sector. Verder zijn we momenteel met 19 mensen, stuk voor stuk met de nodige ervaring.
22 landen

De startup kende de afgelopen periode een stevige groei. ‘Het gaat hard’, geeft Baerelle aan. ‘We hebben in België duidelijk de juiste product/markt-fit gevonden. We tellen nu zo’n duizendtal klanten die ons werkgeversportaal gebruiken. In tal van landen gebruiken werknemers onze app. Er zijn medewerkers toegevoegd uit 22 landen die de selfservice applicatie kunnen gebruiken. Het gaat dan voornamelijk om werknemers van Belgische bedrijven die een tak of zusterbedrijf hebben in het buitenland. De komende jaren willen we ons nog dieper verankeren in het Belgische hr-landschap. Binnen drie jaar willen we ons klantenbestand minimaal vervijfvoudigd hebben. We kijken uiteraard ook over de grenzen. Momenteel onderzoeken we welke landen we kunnen gaan bedienen’, werpt hij een blik op de toekomst.
In eigen land voelt Officient weinig concurrentie, maar in het buitenland zijn er wel een aantal soortgelijke startups. ‘In België zijn de spreadsheets onze grootste concurrent. Sociale secretariaten zien we eerder als complementaire partners dan als concurrent. Zij kampen met verouderde systemen en software en ook qua gebruiksvriendelijkheid scoren hun oplossingen meestal niet goed. Door met ons samen te werken kunnen ze een nieuwe frontend-applicatie aan hun klanten aanbieden en zetten ze op vlak van digitalisering en gebruiksvriendelijkheid een stap vooruit.’
Wetgeving is uitdaging
De grootste moeilijkheid om nog meer snelheid te maken is misschien wel de complexiteit van de payroll in België. ‘De Belgische wetgeving is een kluwen. Het is dan ook een uitdaging om de complexiteit van de payroll in de loonmotor te houden en ons systeem zo simpel en begrijpelijk mogelijk te houden voor de eindklant. Dat is een uitdaging die waarvoor we waakzaam moeten blijven’ zegt de co-founder.
De toekomst oogt alvast mooi. ‘We groeien fors, maar kijken ook verder vooruit. Zo zijn we momenteel aan de slag met benchmarking, predictive analytics en machine learning. Binnenkort zullen heel wat inzichten en data in ons systeem zichtbaar worden. Rapporten die onze klanten momenteel zeer duur betalen, maar die bij ons vlot en betaalbaar toegankelijk zullen zijn’, besluit Baerelle.