Technopolis heeft officieel Friend Zone voorgesteld, een ‘digital escape game’ ontwikkeld door IBM, Child Focus, LUCA School of Arts en Technopolis. Het spel sluit aan op de leefwereld van jongeren tussen 14 en 18 jaar en stelt hen voor een reeks digitale en sociale beproevingen.
Leerlingen uit de tweede en derde graad secundair kunnen tijdens hun klasbezoek aan Technopolis voortaan ook Friend Zone spelen. Geen deuren of kisten met ontbrekende sleutels, maar tablets, een nieuw sociale-mediaplatform en verborgen ip-adressen vormen het voorwerp van een uniek en innovatief spel dat test hoe bewust jongeren zijn van de digitale en sociale valkuilen van sociale media.
Het scenario sluit volledig aan op de leefwereld van jongeren en roept onder meer vragen op over sexting, fake news, nieuwe technologieën, privacy en hacking. De game houdt bovendien maximaal rekening met de onderwijsdoelen digitale competentie en mediawijsheid.
Het spel wordt gehost op IBM Public Cloud, zodat het beschikbaar is voor andere organisaties, in België of daarbuiten, die deze games willen spelen. Technopolis heeft er ook een open platform van gemaakt. Andere gameontwikkelaars, collega-wetenschaps- en doe-centra en andere organisaties kunnen via het platform het game verder laten evolueren, door bijvoorbeeld het verhaal of de technologie aan te passen.