Het Belgische MyB’eats, dat een digitaal spaarplatform voor voedingsbedrijven, cafetaria’s, snackbars en frituren bouwt, breidt uit naar Nederland. Het bedrijf wil daarbij ook de bredere foodservicemarkt in het vizier nemen: alles wat met eten, drinken en slapen buitenshuis te maken heeft.
MyB’eats begon drie jaar geleden als het digitale spaarsysteem MyBicky. Achter het platform zit GoodLife Foods, de producent van de bekende Bicky-hamburger. Bij de nieuwe joint venture MyB’eats zijn ook het digitale agentschap Pandafish en de it-specialisten van SmartIT betrokken.
‘Na drie succesvolle jaren van het digitale spaarsysteem MyBicky kozen we er voor het platform in 2018 open te stellen voor andere merken, waaronder Devos-Lemmens en Jupiler’, zegt Dirk Van de Walle, ceo van GoodLife Foods. ‘Het was meteen duidelijk dat deze merken de toegevoegde waarde zagen in het platform. Het betrekken van twee gespecialiseerde bedrijven voor de verdere uitbouw, zowel in development als support, en het oprichten van een aparte vennootschap zijn dan ook logische en gezonde volgende stappen.’
Pandafish staat Goodlife Foods bij als technische partner van MyB’eats. Het online-communicatiebureau uit Antwerpen zorgt voor de ontwikkeling van de app en alle bijhorende data-architectuur. Een groeiend platform heeft ook behoefte aan een goede customer service. En dus stapte ook Smart IT, met hun expertise op het vlak van crm en e-commerce, mee in het project.
Spaarpunten
MyB’eats is een app voor zowel de verkooppunten als de producenten van de deelnemende merken. Voor verkooppunten (zoals tankstations, voetbalkantines en cafetaria’s) is de app een digitaal spaarplatform voor geschenken en ander promo-materiaal van de deelnemende merken. De spaarpunten (B’eats) zijn ondertussen al bekend onder cafetariahouders en worden verzameld wanneer de verkoper de qr-codes op zijn bestellingen inscant. Voor producenten is het dan weer een digitale marketing- en salestool, waarmee ze waardevolle informatie over het aankoopgedrag van hun verkopers kunnen verkrijgen.
Ook relatiebeheer met klanten wordt toegankelijk dankzij MyB’eats, want de producent kan zijn bestaande contactendatabase ook activeren via de app. Bovendien kunnen producenten via de app zelf marketingacties naar verkooppunten opzetten. Daarnaast maakt het de marketing- en sales-investeringen meetbaar met gedetailleerde rapporten. Meer dan vierduizend cafetaria’s scanden de afgelopen maanden in totaal ruim een miljoen producten via de MyB’eats-app. Naast de merken Bicky en Beckers tekenden ook Continental Foods met Devos-Lemmens en ABInbev met Jupiler reeds in op het platform. Ook frituurolie-producent Aveno van het merk Delizio sprong recent aan boord.