HP heeft de uitbreiding aangekondigd van ‘Amplify’. Zijn partnerprogramma wordt nu ook beschikbaar voor HP’s ecosysteem van meer dan 1.350 onlinespelers, omnichannel- en fysieke retailpartners.
Amplify werd eerder dit jaar gelanceerd en richtte zich aanvankelijk vooral op commerciële partners. Nu wordt het uitgebreid met de retailers. Terwijl het aantal transacties in de winkels afnam, groeide de verkoop via e-commerce in 2020 met meer dan 27 procent, zegt HP. Naar verwachting zal deze in 2025 goed zijn voor 40 procent van de totale verkoop van verpakte consumentengoederen. Trends zoals hybride werken, de opkomst van de prosumer en de aanhoudende groei van e-commerce, maken samenwerkingsverbanden in de retailsector dan ook belangrijker dan ooit. Met de introductie van Amplify wil HP retailers in staat stellen om op deze verschuivingen in te spelen.
Amplify is gebouwd op twee afzonderlijke tracks: Synergy en Power. Het is ontworpen om via data-analyses inzichten te krijgen en nieuwe strategieën te stimuleren en innovatie te sturen. Partners worden beloond voor een aantal prestatie-indicatoren die gekoppeld zijn aan de doorverkoop en omzet. Een compensatieraamwerk, sales boosters en andere tools helpen retailpartners om prestaties en acties te beoordelen.
Amplify meet beloningen niet alleen op basis van omzet, maar ook op basis van nieuwe competenties, zoals het aansturen van data-inzichten, servicemodellen en consistente online en in-store ervaringen. Voor ingrijpende veranderingen zijn ook samenwerkingsverbanden nodig, zegt het bedrijf. Bedrijven die regelmatig samenwerken met leveranciers kunnen een hogere groei, lagere operationele kosten en een grotere winstgevendheid laten zien dan hun sectorgenoten. HP wil daarbij nauw samenwerken met partners om de verkoop te stutten.