Drupalintegrator Acquia, opgericht door de Belg Dries Buytaert, neemt Widen over. Het Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in het bouwen van tools voor digital asset management (dam) en product information management (pim).
Waarom Drupal geïnteresseerd was in Widen, laat zich gemakkelijk uitleggen, zegt Buytaert. ‘Ons doel is om het beste digital experience platform te bouwen. Content is het hart van elke digitale ervaring. Door een dam en pim toe te voegen aan ons platform, zullen onze klanten in staat zijn betere content gemakkelijker te creëren. Dat zal resulteren in betere klantervaringen.’
Widen mikt op bedrijven met grote marketingteams die meerdere merken overzien. Dat soort bedrijven zit vaak op een catalogus van duizenden ‘digitale assets’: beelden, videoclips, pdf’s en dergelijke. Die worden gebruikt op bijvoorbeeld websites, op mobiele sites, in winkeldisplays en bij presentaties. Al die assets beheren is zonder dam een lastige klus.
Marketeers moeten productbeelden vaak ook laten samenvallen met productinformatie zoals prijzen, maten of bepaalde specificaties. Voor dat soort klussen komt een pim in beeld. De pim van Widen bouwt verder op hun dam-tools en kan data uit verschillende bronnen verzamelen en bij elkaar brengen. Van daaruit kan de gecombineerde informatie dan verder verspreid worden via digitale kanalen.
Widen heeft vandaag meer dan zevenhonderd klanten waaronder Kohler, LG, New Balance, Boston Ballet en Carnival Cruise Lines. Het bedrijf stelt zo’n 135 personen te werk, die bijna allemaal in Madison, Wisconsin werken.