Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Belg meer en meer gecharmeerd door mobiel shoppen

07 december 2017 - 09:29ActueelCloud & Infrastructuur
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

In vergelijking met 2016 hebben ongeveer 5 procent meer Belgen dit jaar een aankoop gedaan via hun smartphone. Ongeveer een op drie e-shoppers deed ooit al een online-aankoop met een telefoon. De tablet daarentegen wordt steeds minder populair om elektronisch te winkelen.

Een en ander blijkt uit een onderzoek van het vervoersbedrijf DPD, waarvoor bijna 24.000 mensen in 22 landen online werden ondervraagd. Daarbij ook iets meer dan duizend Belgen. Online aankopen doet de Belgische e-shopper nog steeds het vaakst via een laptop (65 procent) en/of pc (43 procent). Eën op de drie heeft ook al eens iets met de smartphone gekocht. 

Thuislevering is in België de meest gebruikte afleverlocatie (78 procent). Vooral bij millennials en heavy buyers zijn, ondanks de grote voorkeur voor thuislevering, andere leveropties aan een opmars bezig, zoals bijvoorbeeld smart lockers. Shoppers vinden het ook fijn als websites zo nauwkeurig mogelijk het aflevermoment kunnen geven, dat er realtime tracking van het pakje is en dat het aflevermoment zelf gewijzigd kan worden. Opvallend: bezorging op dezelfde dag lijkt minder belangrijk te worden.

Betalen doet de Belgische e-shopper het vaakst via kredietkaart en debetkaart. Ongeveer de helft (51 procent) van de Belgische e-shoppers blijkt bovendien maar één favoriet betaalmiddel te hebben voor onlineaankopen.

Tot slot is er een algemene Europese trend die ook in België in opmars is: food delivery. Naast de meest populaire producten zoals mode (43 procent), schoenen (37 procent) en boeken (33 procent), heeft zo’n 11 procent van de onlineconsumenten het voorbije jaar minstens één keer online verse voeding besteld. 8 procent van de Belgische onlineshoppers laat zich zelfs minstens maandelijks culinair verwennen via een online bestelling.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    injectie dollar investering kapitaal
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Databricks lievelingetje van investeerders, Vertic koopt Waylay

    mobiel iphone smartphone
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Het brokkenparcours van Lycamobile

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden wedt Google Cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelData & AI

    Kort: Nieuwe ai-oplossingen van Netsuite, Wireless Logic koopt Zipit Wireless (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs