Visterin Fileert: Techsector valt van roze wolk

Uit de recente ontslagrondes bij techbedrijven kunnen we twee zaken opmaken. De bomen groeien niet tot in de hemel en techbedrijven zijn qua aanpak beter in aanwervingen dan ontslagen.

Het even geduurd, maar het is bijltjesdag in de techsector. Ging het tot voor kort om (met alle respect) de eerder kleine garnalen, dan zijn intussen ook de grote jongens aan de beurt. Ik lijst even op:

Meta/Facebook heeft 87.000 werknemers en kondigde woensdag aan dat het er elfduizend wil ontslaan; Twitter kondigde vorige week een herstructureringsronde aan waarbij de helft van de zevenduizend werknemers zou verdwijnen; Microsoft voerde in oktober een ontslagronde door met impact voor duizend werknemers; Salesforce zet ‘minder dan duizend’ medewerkers aan de deur; Alphabet/Google zet de helft van de geplande aanwervingen ‘on hold’; Amazon zou een aanwervingsstop invoeren.

En dan vergeet ik er nog een aantal. De drijfveer is eenvoudig: door de oplopende kosten komt de winstmarge van veel van deze spelers in het gedrang. Of zoals een econoom bij KBC het omschreef: ‘Vroeger was het: wie zijn kosten verlaagt, investeert te weinig, en wie weinig investeert, wordt voorbijgestoken. Nu kijken technologiebedrijven naar de kosten.’ Of hoeveel techbedrijven, die tijdens corona nog de wind in de zeilen hadden, van hun roze wolk zijn gevallen. De bomen groeien niet tot in de hemel.

Kanttekening is wel dat de ontslagen vooral impact zullen hebben op de VS, ook al omdat de lokale aanwezigheid van deze partijen veel minder is qua personeelsaantallen.

Twitter

"Na de kleine garnalen beginnen de grote techbedrijven te snoeien"

Een tweede vaststelling: techbedrijven zijn qua aanpak vaak beter in aanwervingen dan in ontslagen. Het rekruteringsproces bij Alphabet/Google, maar ook bij andere, werd vaak als trendsettend aanzien. Maar nu gaat het dus de andere kant uit. Ook iemand ontslaan is een vak.

Veel kritiek (en terecht) is er vooral voor Twitter en de manier waarop Elon Musk de ontslagronde aanpakte. De helft werd ontslagen, maar de communicatie was allesbehalve helder. En aan enkele van de ontslagen Twitter-medewerkers zou kort na het ontslag nog zijn gevraagd om alsnog terug te keren. Zo werkt het dus niet.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-11-10T12:29:00.000Z William Visterin


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.