Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Je eigen kinderen als it-helpdesk

23 september 2020 - 11:29ActueelCarrière
Alfred Monterie

Helpdesks hebben het veel drukker gekregen met de enorme toename van het aantal thuiswerkers. Nogal abrupt zijn bedrijven nieuwe apps gaan gebruiken zonder dat medewerkers voldoende training kregen. Soms zijn de wachttijden lang. Mede een reden voor medewerkers om thuis aan hun kinderen hulp te vragen.

Hoe gebruik je software voor videovergaderen, hoe verstuur je e-mails naar een groot aantal geadresseerden en hoe gebruik je antivirussoftware? Allemaal vragen die op helpdesks afkomen. Maar als volwassenen te lang moeten wachten, schakelen ze hun kinderen in. Die zijn vaak verbazingwekkend handig met nieuwe technologie. De Britse it-opleider Prolifics Testing vroeg 2.663 teenagers in de leeftijdsgroep van dertien tot achttien jaar met welke online-taken ze het meest door hun ouders werden opgezadeld.

71 procent van de teenagers zegt wel eens ‘technische problemen’ te moeten oplossen. Ook bij het opzetten van een Zoom- of Skype-vergadering, Whatsapp groeps-videocall of groeps-chat worden ze vaak ingeschakeld. Het bewerken van video’s is ook zo’n onderwerp waar jongeren beduidend handiger mee zijn.  

Tot zover het rapport. Onvermeld blijft dat het inschakelen van de eigen familie ook risico’s inhoudt. Kinderen vergeten vaak dat voor zakelijk gebruik andere regels gelden dan voor privé. Neem bijvoorbeeld die wijkverpleegster die wonden bij cliënten thuis moest behandelen. Ze werd daarbij telefonisch ondersteund door een wondexpert op afstand. Wonden zijn vaak lastig te beschrijven. De wijkverpleegster vertelde haar zoon over dit probleem. En die wist meteen een oplossing: neem de wonden op met TikTok en deel de beelden met de expert in het ziekenhuis. De zoon maakte voor zijn moeder een TikTok-account aan en koppelde dat aan zijn eigen smartphone. Aangezien hij was vergeten dit account uit te schakelen, verschenen de filmpjes ook op zijn eigen telefoon.

Een voorbeeld van een situatie waarbij een professionele it-helpdesk dit soort excessen kan voorkomen. Privacy en security komen snel in gevaar. Gebruik je kroost daarom niet voor elk probleem. Maar voor vragen over bijvoorbeeld het gebruik van hashtags op social media kan je best bij hen terecht.

Meer over

AppsHelpdeskPrivacyTestingVoIP

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

cybersecurity
ActueelCarrière

Kort: Betere soft skills nodig voor cybersecurity-medewerkers, ontslagronde Crowdstrike, Gates fakkelt Musk af en…

ActueelCarrière

Computable Awards: dit zijn de tien kanshebbers voor IT Person 2025

ActueelCarrière

Haast nergens coderen zo weinig meisjes als in België

ActueelCarrière

Gartner: 6 op 10 ceo’s ligt wakker van cyberdreiging

ActueelCarrière

Helft bedrijven kijkt voor it’ers naar het buitenland

Ontslag
ActueelCarrière

Intel wil een vijfde van personeel lozen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs