Het van Antwerpse innovatiebureau Board of Innovation (BoI) opent een kantoor in NYC. Met het nieuwe kantoor moeten de reeds lopende projecten in de Big Apple verankerd en ondersteund worden. De ambities zijn hoog: het nieuwe kantoor moet in het eerste jaar al twee miljoen aan omzet genereren.
De innovatieconsultants steken de plas over met bestaande plaatselijke portfolio. Onder meer GE, Novartis en Thomson Reuters staan al in de klantenlijst. De Amerikaanse tak van Board of Innovation wordt een aparte structuur, geleid door een eigen ceo. Naast twee Belgen die met hun gezin mee de oversteek maken, rekruteert het bedrijf ook lokaal een aantal mensen.
De groei komt voornamelijk van een sterke online marketingmachine, zegt medeoprichter Nick De Mey. ‘Acht op tien van onze klanten wordt vandaag puur uit online searches gegenereerd. Als wereldwijde speler werken we momenteel op projecten in niet minder dan veertig landen. In 39 daarvan hebben we nog nooit enige fysieke business development-actie ondernomen.’
Toch is voor de Antwerpenaren de tijd rijp om fysiek de oversteek te maken naar de US, waar ze nu al volop bouwen aan een stevig portfolio. ‘Dertig tot vijftig procent van onze online trafiek komt nu vanuit de VS. Door ook écht aanwezig te zijn in New York, gaan we ons meten met de top van innovatiewereld’, zegt Vincent Pirenne, business growth lead en ceo van BoI New York.
‘Louter online verder bouwen, zou betekenen dat we belangrijke groeikansen laten liggen’, vervolgt hij. ‘Met dit nieuwe kantoor openen we ook een nieuw hoofdstuk in onze ontwikkeling. Eén waar we proactief aan business development doen. We hebben dat tot nu toe nog niet nodig gehad voor onze groei, dus je zou het een beetje een luxeprobleem kunnen noemen, maar toch: als bedrijf is het essentieel om ook de competentie in huis hebben om heel gericht aan sales te doen.’
Bij BoI werken nu zo’n dertig medewerkers. Het voorbije jaar verdubbelde de omzet en werden grote klanten als GE, GSK en Novartis binnengehaald.