Bluecrux, een Belgisch advies- en softwarebureau gespecialiseerd in digitale transformatie, opent zijn eerste kantoor in New Jersey (VS). Het Mechelse bedrijf wil met zijn software Amerikaanse wetenschappers en laboranten efficiënter laten werken bij het commercialiseren van nieuwe medicijnen en behandelingen.
Binocs, een digitaal platform van Bluecrux voor resource-planning in laboratoria en onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen, is in gebruik of evaluatie bij meer dan twintig van de vijftig grootste farmaceutische bedrijven ter wereld waaronder UCB, Merck, Pfizer en GlaxoSmithKline. Binocs heeft in bepaalde bedrijven de geplande oplevering met vijftig procent verbeterd, en een efficiëntieslag van 25 procent behaald. Het digitaal platform is daarbij het eerste – en het enige – commercieel planningssysteem dat de productie van celtherapie kan ondersteunen.
Bluecrux focust met zijn Amerikaanse vestiging in eerste instantie op de verdere uitrol van zijn cloudproducten, maar heeft ruimere ambities. ‘Technologie heeft een bijzonder sterk potentieel voor de optimalisatie van waardeketens’, zegt partner Koen Jaspers. ‘Dankzij big data en artificiële intelligentie kunnen organisaties wereldwijd een digital twin opbouwen van hun ketens en dankzij slimme software de meest uiteenlopende scenario’s toepassen. Een van onze technologieën in dit speelveld waar we in geloven is LightsOutPlanning. Die helpt bedrijven fundamenteel efficiënter en slimmer te werken. Waar bedrijven vroeger beroep deden op spreadsheets en trage planningssystemen, is de technologie vandaag voorhanden om waardeketens op basis van realtime-data en what if-scenario’s te optimaliseren.’
De verdere uitbouw naar de VS wordt mee mogelijk gemaakt dankzij Down2Earth Capital, dat sinds eind juni voor een substantieel deel in Bluecrux participeert. Bluecrux ontstond uit de fusie van Bluegrass Consulting en The Crux in 2015 en tekent jaar na jaar sterke groeicijfers op. In België is het bedrijf vandaag tachtig man sterk. Eind 2021 moeten dat er 120 zijn. De afgelopen drie jaar is de omzet van Bluecrux verdrievoudigd, met ook steeds meer inkomsten afkomstig uit het buitenland. De verwachte omzet voor 2019 is geschat op veertien miljoen euro, waarvan een derde afkomstig is uit de software.