‘ICT moet marketinghyperbolen loslaten’

De ict-industrie benadeelt zichzelf met marketingoverdrijving. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De Amerikaanse invloed van Iict beperkt zich niet tot de techniek. Een marketinggedreven aanpak, optimistisch taalgebruik, en ook overdrijving lijken te behoren tot de standaardelementen van informatie- en communicatietechniek. Woorden als gepassioneerd, empowerment, meer doen, meer bereiken, allignment, en andere vage of scheefgetrokken termen worden gewoon gebezigd in de dagelijkse bedrijfspraktijk.

De ict-industrie heeft er een gewoonte van gemaakt om eenvoudige zaken complex te laten lijken. De echt complexe zaken, waar het in de ict nogal eens om gaat, worden dan helemaal onnavolgbaar - in een negatieve zin dus. Dit heeft een negatief effect, wat de hele ict-wereld raakt. Het is tijd om terug te gaan naar de realiteit: door een voorbeeld te nemen aan de opgeklommen Chinese topmanager Wan Long die gewoon varkens slacht en vlees verkoopt. Wat vind jij
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2016-10-21T08:02:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.