Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Microsoft meest geïmiteerde merk voor phishing

11 januari 2024 - 11:35ActueelInnovatie & TransformatieAmazonAppleCheck PointDHLFacebookGoogleLinkedInMicrosoftPoint SoftwareWells Fargo
William Visterin

Microsoft keert terug naar de eerste plaats als het meest geïmiteerde merk in phishingaanvallen. De technologiesector domineert in dat kader de top tien met Amazon op twee en Google op drie. Maar de voorsprong voor Microsoft is opmerkelijk. Dit blijkt allemaal uit het meest recente Brand Phishing Report van Check Point Research.

Het rapport van de securityspecialist belicht de merken die in oktober, november en december vorig jaar het vaakst werden geïmiteerd door cybercriminelen in hun pogingen persoonlijke informatie of betalingsgegevens van slachtoffers te stelen. En hierbij staat Microsoft op de eerste plaats als het meest geïmiteerde merk, goed voor een derde van alle phishingpogingen. De meeste geïmiteerde merken bevonden zich in de technologiesector, met Amazon op de tweede plaats (9%) en Google op de derde plaats (8%). Met Apple op vier is de techsector goed vertegenwoordigd.

Sociale netwerken en banken waren de andere twee meest geviseerde sectoren. ‘Er zijn met name veel kwaadwillige mails die circuleren over het verifiëren van mailadressen of cloudopslag die bijna vol is. Als je dergelijke mails krijgt, is het belangrijk om altijd de links in de mail en het mailadres na te kijken alvorens op een link te klikken’, waarschuwt Lieven Van Rentergem, security engineer expert bij Check Point Software.

Hoger volume

Na het wijdverbreide gebruik van ai kunnen we dit jaar, volgens Van Rentergem, alvast een hoger volume aan phishingcampagnes verwachten die nog minder te onderscheiden zijn van echte bedrijfscommunicatie. ‘Eindgebruikers moeten extra waakzaam zijn wanneer ze e-mails ontvangen die zogenaamd van dergelijke gerenommeerd merken afkomstig zijn’, vult hij aan. ‘Al geldt dit niet enkel voor bekende merken maar ook voor communicatie verstuurd door vertrouwde partners of bedrijven die even goed geïmiteerd kunnen worden door cybercriminelen.’

Top phishing merken in Q4 2023

1. Microsoft (33%)
2. Amazon (9%)
3. Google (8%)
4. Apple (4%)
5. Wells Fargo (3%)
6. LinkedIn (3%)
7. Home Depot (3%)
8. Facebook (3%)
9. Netflix (2%)
10. DHL (2%)

Meer over

CybercrimeKunstmatige intelligentieNetwerkenPhishingSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Snowflake zet met koop Crunchy Data in op ai-compatibele databases

    troffee
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Deze personen en projecten maken (grote) kans op een Computable Award

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs